Recruiters laten ruim 4 op de 10 werkenden links liggen

Ruim vier op de tien (43%) werkende Nederlanders wordt nooit door een recruiter benaderd voor een andere baan. Dit vormt een aanzienlijke groep van ongeveer 3,4 miljoen mensen, die afwijkt van het gemiddelde in termen van arbeidsmarktgedrag. De redenen voor deze situatie variëren, en het is een uitdaging - maar ook een kans - voor recruiters om deze groep te bereiken.

Dat stelt Sabine Dobbe-Veldkamp, manager Data, Analysis en Development bij Intelligence-Group.

Een arbeidsmarkt van twee werelden
Arbeidsmarktdeskundige Sabine Dobbe legt in dit interessante artikel uit dat de arbeidsmarkt is verdeeld in twee werelden. De ene wereld wordt bevolkt door werkenden die voortdurend benaderd worden door recruiters die actief jagen op kandidaten. Deze groep representeert 41,5% van de beroepsbevolking.

In de andere wereld wonen en werken mensen die nooit benaderd worden door recruiters om naar een andere baan over te stappen. Opvallend is ook, dat een deel van deze groep dat helemaal niet erg vindt.

Kenmerken van de onbenaderbare groep
De groep werkenden die nooit wordt benaderd door recruiters is minder actief en minder mobiel op de arbeidsmarkt. Slechts 8% van hen is actief op zoek naar werk, tegenover een nationaal gemiddelde van 11%. Ook de groep die niet actief zoekt, maar wel openstaat voor werk, is kleiner dan gemiddeld (35% versus 45%).

Zowel externe als interne baanwisselingen komen minder vaak voor in deze groep. Van de totale beroepsbevolking is 19% bereid een overstap te maken, maar wordt nooit benaderd. Deze groep bestaat voornamelijk uit vrouwen (57%), 50-plussers (32%), en mensen met een (v)mbo-opleiding (62%).

Hoe komt het dat deze groep niet wordt benaderd?
Dobbe licht toe dat er verschillende redenen waarom deze groep niet wordt benaderd:

  1. Onzichtbaarheid: Sommigen hebben vergeten hoe ze zichzelf zichtbaar moeten maken op de arbeidsmarkt, of hebben dit nooit geleerd.
  2. Bewuste terugtrekking: Een deel van de groep heeft zich bewust teruggetrokken van de digitale arbeidsmarkt door bijvoorbeeld hun cv offline te halen, hun LinkedIn-profiel niet bij te werken of te verwijderen, en niet te reageren op benaderingen.
  3. Gebrek aan digitale vaardigheden: Een andere groep heeft weinig affiniteit met de digitale arbeidsmarkt, is niet digitaal vaardig, of weet niet hoe ze tools als LinkedIn moeten gebruiken. Deze groep wil vooral dat solliciteren eenvoudig is.

Hoe kun je deze groep toch bereiken?
Het benaderen van deze onbenaderbare groep vereist een meer traditionele en persoonlijke aanpak. Enkele aanbevelingen zijn:

  • Gebruik maken van offline kanalen zoals huis-aan-huisbladen, lokale weekkranten, en advertenties in winkels.
  • Samenwerken met lokale uitzendbureaus die nog steeds sterke netwerken hebben in hun gemeenschappen.
  • Organiseer evenementen zoals kookworkshops of puzzeltoernooien om kandidaten op een laagdrempelige manier te ontmoeten.
  • Gebruik employee referrals om huidige medewerkers te stimuleren potentiële kandidaten door te verwijzen

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?