Werven via een krante-advertentie? Gaap. Vacatures op je website zetten? Boring. Dat het ook anders kan, blijkt uit verschillende, opmerkelijke recruitmentacties die deze week het nieuws haalden: spionnenwerving in games, arbeidsmarktguerilla in de financiële wereld en de TomTom Challenge in Londen. Spionnenwerving in games Crimefighters en terroristen-bestrijders zijn moeilijk te vinden. Eind deze maand start één van de Engelse inlichtingendiensten (GHCQ) met een wervingscampagne in online games, aldus de site Online Recruitment. Volgens TMP Worldwide, het arbeidsmarktcommunicatiebureau dat verantwoordelijk is voor de campagne, is het voor het eerst dat in games wordt geadverteerd voor vacatures. Via reclameborden worden onder anderen racers, scherpschutters gewezen op de recruitmentsite van de inlichtingendienst: GCHQ Careers. De site stelt niet teleur: op de homepage zijn allerlei technische gadgets te vinden die we ons voorstellen bij hightech spionage, zoals we die kennen uit spannende TV-series als 24 en Spooks. Maar is het merendeel van het inlichtingenwerk juist niet vreselijk saai? Zal een gemiddelde GCHQ-werknemer wel zoveel actie krijgen als een advertentie in een online game suggereert? Arbeidsmarktguerilla Het detacheringsbureau For All Finance is zijn recruitment-campagne gestart met een provocatieve actie bij ABNAmro, meldt reclamesite Adformatie. Met rijdende billboards bij de bankkantoren heeft het bureau werknemers uitgenodigd na te denken over de volgende carrièrestap. Het meest opvallende daarbij is dat de detacheerder echte ABNAmro-medewerkers met naam en toenaam aanspreekt: "Hallo Robin Boon, ga je weer retour naar Fortis?" For All Finance kondigt aan dat we de komende maanden meer van dit soort acties ("guerillawerving", zoals het bureau ze noemt) mogen verwachten. P&O-ers en recruiters die het bureau met gelijke munt willen terugbetalen, vinden op de site van For All Finance eenvoudig de namen van de medewerkers. "Niks beters te doen, Patrick van Hees?" TomTom Challenge De collega's van Arbeidsmarkt.blogo brengen het nieuws dat navigatie-bedrijf TomTom onlangs een internationale campagne is gestart om 117 vacatures te vervullen: TomTom Challenge. Deze recruitmentactie begint traditioneel: een wervingssite en sollicitatiegesprekken. Kandidaten die zich hierdoor heen slaan, mogen deelnemen aan de TomTom Challenge. De bedoeling is dat maximaal 60 mensen in teams gewapend met een TomTom en een mobiele telefoon een aantal complexe opdrachten in Londen uitvoeren. Op deze manier wil het bedrijf er achter komen of de kandidaten echt TomTom-ers zijn. Een harde competentie zal het niet worden: 60 kandidaten voor 117 vacatures. Of hebben echte TomTom-ers meerdere banen? Goed uitgerust beginnen Geen originele ideeën voor een recruitment-actie? Dan kun je altijd nog opvallen met de arbeidsvoorwaarden. Het internetbureau E-id! biedt nieuwe medewerkers een gratis vakantie in de Verenigde Staten aan voordat ze beginnen met hun nieuwe baan. Zodat zij "goed uitgerust" kunnen beginnen om "direct een optimaal resultaat" te behalen. Jammer dat voor E-id! dat deze actie niet bij de recruiters is begonnen.
Werven via een krante-advertentie? Gaap. Vacatures op je website zetten? Boring.
Dat het ook anders kan, blijkt uit verschillende, opmerkelijke recruitmentacties die deze week het nieuws haalden: spionnenwerving in games, arbeidsmarktguerilla in de financiële wereld en de TomTom Challenge in Londen.
Spionnenwerving in games
Crimefighters en terroristen-bestrijders zijn moeilijk te vinden. Eind deze maand start één van de Engelse inlichtingendiensten (GHCQ) met een wervingscampagne in online games, aldus de site Online Recruitment. Volgens TMP Worldwide, het arbeidsmarktcommunicatiebureau dat verantwoordelijk is voor de campagne, is het voor het eerst dat in games wordt geadverteerd voor vacatures.
Via reclameborden worden onder anderen racers, scherpschutters gewezen op de recruitmentsite van de inlichtingendienst: GCHQ Careers. De site stelt niet teleur: op de homepage zijn allerlei technische gadgets te vinden die we ons voorstellen bij hightech spionage, zoals we die kennen uit spannende TV-series als 24 en Spooks.
Maar is het merendeel van het inlichtingenwerk juist niet vreselijk saai? Zal een gemiddelde GCHQ-werknemer wel zoveel actie krijgen als een advertentie in een online game suggereert?
Arbeidsmarktguerilla
Het detacheringsbureau For All Finance is zijn recruitment-campagne gestart met een provocatieve actie bij ABNAmro, meldt reclamesite Adformatie.
Met rijdende billboards bij de bankkantoren heeft het bureau werknemers uitgenodigd na te denken over de volgende carrièrestap. Het meest opvallende daarbij is dat de detacheerder echte ABNAmro-medewerkers met naam en toenaam aanspreekt: "Hallo Robin Boon, ga je weer retour naar Fortis?"
For All Finance kondigt aan dat we de komende maanden meer van dit soort acties ("guerillawerving", zoals het bureau ze noemt) mogen verwachten.
P&O-ers en recruiters die het bureau met gelijke munt willen terugbetalen, vinden op de site van For All Finance eenvoudig de namen van de medewerkers. "Niks beters te doen, Patrick van Hees?"
TomTom Challenge
De collega's van Arbeidsmarkt.blogo brengen het nieuws dat navigatie-bedrijf TomTom onlangs een internationale campagne is gestart om 117 vacatures te vervullen: TomTom Challenge.
Deze recruitmentactie begint traditioneel: een wervingssite en sollicitatiegesprekken. Kandidaten die zich hierdoor heen slaan, mogen deelnemen aan de TomTom Challenge. De bedoeling is dat maximaal 60 mensen in teams gewapend met een TomTom en een mobiele telefoon een aantal complexe opdrachten in Londen uitvoeren. Op deze manier wil het bedrijf er achter komen of de kandidaten echt TomTom-ers zijn.
Een harde competentie zal het niet worden: 60 kandidaten voor 117 vacatures. Of hebben echte TomTom-ers meerdere banen?
Goed uitgerust beginnen
Geen originele ideeën voor een recruitment-actie? Dan kun je altijd nog opvallen met de arbeidsvoorwaarden.
Het internetbureau E-id! biedt nieuwe medewerkers een gratis vakantie in de Verenigde Staten aan voordat ze beginnen met hun nieuwe baan. Zodat zij "goed uitgerust" kunnen beginnen om "direct een optimaal resultaat" te behalen.
Jammer dat voor E-id! dat deze actie niet bij de recruiters is begonnen.