Regels voor bloggende werknemers

De meeste werkgevers moeten er nog aan wennen dat hun werknemers bloggen, meeschrijven aan wiki's of discussiëren in online netwerken. Want in tegenstelling tot een praatje thuis of in de trein, kan een conversatie op internet een groot publiek bereiken en tot in lengte van jaren terug te vinden zijn. Medewerkers die online actief zijn, brengen risico's mee voor de werkgever. Maar deze kan er ook veel voordeel van hebben. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor deze moderne werknemers te omarmen. En tegelijkertijd spelregels met hen af te spreken. Voorbeeld van zo'n bedrijf is chipfabrikant Intel. Intel heeft zijn spelregels voor werknemers die online van zich doen spreken, op de zijn site gezet. Zes principes Allereerst geeft de chipfabrikant zes 'guiding principles': geef unieke, individuele visies over Intel lever op een respectvolle manier zinvol commentaar reageer snel als je commentaar krijgt op jouw bijdrage zet geen vertrouwelijke informatie op internet reageer netjes als je het met iemand niet eens bent houd je aan de gedrags- en privacycode van het bedrijf. Nog meer regels Naast de principes hanteert Intel ook 'rules of engagement': wees transparant: gebruik je eigen naam, laat weten dat je bij Intel werkt als je over het bedrijf blogt, wees duidelijk over je rol bij Intel schrijf vanuit je expertise, over de onderwerpen waarvan je verstand hebt perceptie is werkelijkheid: houd hier rekening mee door je ook op internet professioneel te presenteren, passend bij je werkgever realiseer je dat het om een conversatie gaat: pas jouw woorden en taalgebruik daarop aan, communiceer persoonlijk voeg meerwaarde toe; door mensen te helpen "hun kennis of vaardigheden te verbeteren, hun werk te doen, hun problemen op te lossen of ons bedrijf beter te leren begrijpen" neem je verantwoordelijkheid: houd je aan de code en volg eventueel de training die Intel werknemers biedt laat de opwindende dingen zien die het bedrijf doet geef het goede voorbeeld: laat je niet neerbuigend uit over de concurrenten of over Intel zelf geef een vergissing toe en herstel deze wacht met een bijdrage of reactie als je erover twijfelt. Dubbel signaal De regels van Intel geven echter een dubbel signaal af. Aan de ene kant wil het bedrijf zoveel mogelijk profiteren van bloggende werknemers, terwijl de werkgever aan de andere kant zo de nadruk legt op regels en gedragscodes dat medewerkers makkelijk ontmoedigd raken. Lees meer: Frankwatching: 'Richtlijnen voor omgang met social media' (een uitgebreide bespreking van de Intel-regels).

Intel heeft regels voor werknemers die bloggen, online netwerkenDe meeste werkgevers moeten er nog aan wennen dat hun werknemers bloggen, meeschrijven aan wiki's of discussiëren in online netwerken. Want in tegenstelling tot een praatje thuis of in de trein, kan een conversatie op internet een groot publiek bereiken en tot in lengte van jaren terug te vinden zijn.

Medewerkers die online actief zijn, brengen risico's mee voor de werkgever. Maar deze kan er ook veel voordeel van hebben. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor deze moderne werknemers te omarmen. En tegelijkertijd spelregels met hen af te spreken. Voorbeeld van zo'n bedrijf is chipfabrikant Intel.

Intel heeft zijn spelregels voor werknemers die online van zich doen spreken, op de zijn site gezet.

Zes principes
Allereerst geeft de chipfabrikant zes 'guiding principles':


  • geef unieke, individuele visies over Intel

  • lever op een respectvolle manier zinvol commentaar

  • reageer snel als je commentaar krijgt op jouw bijdrage

  • zet geen vertrouwelijke informatie op internet

  • reageer netjes als je het met iemand niet eens bent

  • houd je aan de gedrags- en privacycode van het bedrijf.


Nog meer regels
Naast de principes hanteert Intel ook 'rules of engagement':

  • wees transparant: gebruik je eigen naam, laat weten dat je bij Intel werkt als je over het bedrijf blogt, wees duidelijk over je rol bij Intel

  • schrijf vanuit je expertise, over de onderwerpen waarvan je verstand hebt

  • perceptie is werkelijkheid: houd hier rekening mee door je ook op internet professioneel te presenteren, passend bij je werkgever

  • realiseer je dat het om een conversatie gaat: pas jouw woorden en taalgebruik daarop aan, communiceer persoonlijk

  • voeg meerwaarde toe; door mensen te helpen "hun kennis of vaardigheden te verbeteren, hun werk te doen, hun problemen op te lossen of ons bedrijf beter te leren begrijpen"

  • neem je verantwoordelijkheid: houd je aan de code en volg eventueel de training die Intel werknemers biedt

  • laat de opwindende dingen zien die het bedrijf doet

  • geef het goede voorbeeld: laat je niet neerbuigend uit over de concurrenten of over Intel zelf

  • geef een vergissing toe en herstel deze

  • wacht met een bijdrage of reactie als je erover twijfelt.


Dubbel signaal
De regels van Intel geven echter een dubbel signaal af. Aan de ene kant wil het bedrijf zoveel mogelijk profiteren van bloggende werknemers, terwijl de werkgever aan de andere kant zo de nadruk legt op regels en gedragscodes dat medewerkers makkelijk ontmoedigd raken.

Lees meer:
Frankwatching: 'Richtlijnen voor omgang met social media' (een uitgebreide bespreking van de Intel-regels).

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?