Door de coronacrisis zijn HR-afdelingen meer gaan nadenken over hun eigen activiteiten. Een deel denkt aan het (verder) outsourcen van HR-taken, terwijl bij andere bedrijven de HR-taken juist meer intern worden herverdeeld onder de eigen HR-professionals. In Nederland denkt slechts 21 procent van de bedrijven aan het uitbesteden van HR-taken. Persoonlijk contact en HR-advies en houden bedrijven meestal binnenshuis.
Dat blijkt uit onderzoek van HR- en payrollspecialist SD Worx onder 3.000 bedrijven in 11 Europese landen, waaronder Nederland. In Europa verschillen bedrijven van mening over het al dan niet uitbesteden van meer of minder HR-projecten vanwege de coronacrisis.
Hulp bij sociale wetgeving
In de elf onderzochte landen heeft 27 procent van de bedrijven geen plannen om het aantal HR-taken dat ze uitbesteden te verminderen. Daarentegen geeft gemiddeld 34 procent aan meer HR-taken intern op zich te willen nemen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat bedrijven vooral interesse hebben in de automatisering van HR-processen en hulp bij sociale wetgeving. Nederlandse bedrijven zijn daarnaast ook geïnteresseerd in het uitbesteden van hun salarisadministratie of expertise op het gebied van de digitale transformatie.
HR-afdelingen nemen actie door coronacrisis
De coronacrisis heeft HR-afdelingen in heel Europa tot actie heeft aangezet, ziet Mark Bloem, Directeur bij SD Worx Nederland. “Sommigen zweren bij het outsourcen van (een deel van) hun HR-taken, en willen dit misschien uitbreiden om zich meer op hun kernactiviteiten te concentreren. Andere bedrijven houden HR-taken juist meer intern en herverdelen het onder de HR-professionals die al bij het bedrijf werken.”
Volgens Bloem kan outsourcing de continuïteit van de loonadministratie van een bedrijf garanderen. “Bovendien speelt HR een steeds belangrijkere rol op strategisch niveau. HR-technologie evolueert in hoog tempo, waardoor het mogelijk wordt om efficiënter te werken, op data gebaseerde inzichten te verkrijgen en de relaties met medewerkers te verbeteren.”
HR-advies en persoonlijk contact blijft intern
Bij de digitale transformatie horen tools en ondersteuning in de vorm van advies als het gaat om sociale wetgeving. Leren, welzijn en het beantwoorden van HR-gerelateerde vragen van medewerkers, zijn taken die het minst waarschijnlijk worden uitbesteed.
Want veel bedrijven besteden voornamelijk op technologie gebaseerde HR uit. Ze houden taken die verband houden met advies en persoonlijk contact, juist intern. In de meeste landen vertrouwt één op de drie bedrijven minstens één deel van de HR-taken toe aan een externe partner. Bij grote industriële bedrijven is dit percentage zelfs nog hoger. Salarisautomatisering en digitalisering zijn de meest uitbestede taken.