Sneller werven levert bedrijven geld op

Gouwe ouwe ‘via via’ wervingsmethode doet het nog steeds goed.

Professionele recruiters kunnen daadwerkelijk bijdragen aan de winst van de organisatie. Want organisaties die snel en efficiënt vacatures vervullen, leveren financieel betere resultaten. Dat blijkt uit de Watson Wyatt’s Human Capital Index (HCI) Study, gehouden onder 147 grote bedrijven in de USA.

De betere prestaties komen doordat organisaties sneller selecteren; soms is de geschikte kandidaat al binnen twee weken aan het werk. Hierdoor ontstaat er nauwelijks een ‘gat’ in de productie, wat leidt tot een aanmerkelijk beter bedrijfsresultaat. Bedrijven die zo de verstoring van de productie minimaliseren, hebben een grotere omzet. Dat voordeel blijkt zo groot, dat die organisaties de concurrentie daarmee financieel overtreffen.

Financieel succesvolle bedrijven blijken ook vaker de kandidaat van hun eerste keuze te kunnen aannemen, doordat zij aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bieden. Zo doen bedrijven die aandelenprogramma’s hebben, het beter dan collega-bedrijven die dergelijke arbeidsvoorwaarden niet aanbieden. Dat geldt ook voor andere vormen van individuele extra beloning.

‘Via via’ werven is effectief
Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven op alle mogelijke manieren aan goed personeel proberen te komen. Opmerkelijk is daarbij dat de aloude ‘via via’ wervingsmethode nog steeds goed blijkt te werken.

Het vervullen van een vacature met een vriend of bekende van een bestaande werknemer, blijkt zeer doeltreffend. Omdat de nieuwe werknemer al iemand kent binnen de organisatie, is hij of zij sneller vertrouwd met de nieuwe werkgever. Bovendien voelt de nieuwe werknemer zich dan ook sterker betrokken bij het werk en levert meer productie, zo meldt het onderzoek.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?