Het verspreiden van vacatures via sociale media is de meest toegepaste methode om personeel te werven. Maar liefst 78% van de werkgevers met vacatures maakt gebruik van deze wervingsmethode.
Andere veelgebruikte methoden zijn het plaatsen van vacatures op de website van de organisatie (74%) en het werven via het eigen personeel (71%). Verder hangt de keuze van het specifieke sociale mediakanaal samen met het gevraagde opleidingsniveau in de vacature. Dit blijkt uit een onlangs door UWV gepubliceerd onderzoek.
Facebook blijkt het populairste sociale mediakanaal te zijn voor het verspreiden van vacatures, 61% van de werkgevers met vacatures zet dit medium in. LinkedIn volgt op de tweede plaats met 54%, gevolgd door Instagram met 38%.
Verder onderscheid in inzet sociale media
Ook het gevraagde opleidingsniveau speelt een rol bij de keuze voor een sociaal mediakanaal. Hoewel Facebook in het algemeen het meest ingezet wordt voor het verspreiden van vacatures, gebruiken werkgevers met alleen vacatures voor hbo- en wo-opleidingsniveau juist vooral LinkedIn.
Ook inzet van externe hulp bij werving
Het onderzoek toont verder aan dat 35% van de werkgevers met vacatures een externe organisatie inschakelt voor hulp bij de werving van personeel. Ook in de inzet van een externe organisatie, zoals een uitzender of een wervings- of selectiebureau, zit een onderscheid op het gevraagde opleidingsniveau. Zo maken werkgevers met alleen vacatures waarin voortgezet onderwijs wordt gevraagd of opleidingseisen ontbreken vooral gebruik van een uitzendbureau. Werkgevers met alleen vacatures voor hbo- of wo-opgeleiden maken juist meestal gebruik van wervings- en selectiebureaus.