Leidinggevenden die helpen bij het ontwikkelen van talenten en kwaliteiten, zorgen ervoor dat hun medewerkers meer bevlogen en gelukkiger zijn. Dat is goed om te weten nu de arbeidsmarkt zo krap is, want bevlogen medewerkers blijken hun werkgever meer aan te bevelen dan werknemers die het minder naar hun zin hebben. Wie talentgericht leiderschap oppakt, doorloopt een proces van 4 fasen.
Dat zijn bevindingen van het HappinessBureau, dat jaarlijks een onderzoek uitvoert naar werkgeluk in samenwerking met professor Marianne van Woerkom (Universiteit Tilburg) en Steda Research & Advies.
Werken waar je kwaliteiten liggen
Bij talentgericht leiderschap stimuleert de leidinggevende medewerkers om hun talenten en kwaliteiten te ontwikkelen en in hun werk te benutten. Er is al veel bekend over hoe fijn en belangrijk het is dat je kunt doen waar je talenten en kwaliteiten liggen.
In het onderzoek werd specifiek gekeken naar de rol van de leidinggevende: hoeveel ruimte ervaren de medewerkers voor het kunnen inzetten van hun sterke punten en zijn hun taken en de manier waarop ze die kunnen uitvoeren daarop afgestemd.
Voorspeller van meer werkgeluk
Talentgericht leiderschap blijkt een voorspeller van bevlogenheid en meer werkgeluk. Medewerkers van een leidinggevende die zijn of haar medewerkers helpt om hun talenten en kwaliteiten te ontwikkelen en in hun werk te benutten, zijn meer bevlogen en gelukkiger dan medewerkers zonder zo’n leidinggevende.
Met dit resultaat hebben organisaties een praktische insteek in handen om het werkgeluk en de bevlogenheid van hun medewerkers te vergroten. Uit de analyse van het HappinessBureau blijkt dat werkgeluk ook een voorspeller is van het aanbevelen van de werkgever. Zo zorgt talentgericht leiderschap ervoor dat medewerkers meer bevlogen raken in hun werk en de werkgever meer zullen aanbevelen. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt een mooi inzicht, concluderen de onderzoekers.
Talentgericht leiderschap organiseren in 4 fasen. |
1. Bewustwording: waar zit talent |
• Sterke punten van medewerkers in kaart brengen. • Leidinggevende en teamgenoten bewust maken van de beschikbare talenten van medewerkers. • Bij nieuwe vacatures kan HR kan kijken welke (aanvullende) talenten nodig zijn. |
2. Benutten: talenten goed inzetten |
• Ga geregeld in gesprek met medewerkers over hoe zij hun talenten kunnen inzetten voor de organisatie. De medewerker kan zelf het gesprek aangaan, maar het initiatief kan ook van het team of de leidinggevende komen. |
3. Ontwikkelen: afspraken maken |
• In gesprekken tussen leidinggevende en medewerker (of tussen teamgenoten) kunnen afspraken worden gemaakt over de verdere ontwikkeling van talenten. |
4. Waarderen: positieve feedback geven |
• De manager geeft positieve feedback als de medewerker talenten zichtbaar inzet, door middel van het tonen en uitspreken van waardering. |