Volgens Hay Group is personeel straks geen kapitaal meer. Het kapitaal zit in de kennis over personeel.
Een onderzoeksproject van Hay Group toont aan dat E-HRM de afgelopen jaren al opmerkelijke invloed had op de dagelijks HR-praktijk. Misschien niet vreemd, is dat de grootste aandacht totnogtoe uitgaat naar het gebruik van webtechnologie voor bestaande HR-strategie. In de nabije toekomst leidt de digitale technologie naar een compleet nieuwe HR-strategie van Employee Relation Management, ofwel het managen van kennis over personeel.
Zelfs met neerwaartse economische ontwikkelingen, verwachten de meeste onderzochte ondernemingen dat de lange termijntrend van ‘free-agency’ sterk - en versneld – doorzet onder ervaren professionals en kenniswerkers. Free agency is de ontwikkeling waarin professionals lossere dienstverbanden aangaan. Zij voelen zich niet speciaal betrokken bij één bedrijf, maar verhuren hun kennis en vaardigheden aan meerdere bedrijven.
Personeel is geen eigendom, dus geen kapitaal
In reactie op deze sterke mobiliteit van personeel, hebben veel bedrijven beleid geformuleerd waarin werknemers het ‘belangrijkste kapitaal’ zijn. Maar dit zou wel eens een foute aanname kunnen zijn.
In een tijdperk waarin medewerkers zo mobiel zijn, kunnen zij nooit meer het ‘eigendom’ zijn van bedrijven – laat dus staan dat zij tot het kapitaal gerekend kunnen worden. Datzelfde geldt ook voor klanten, die –hoewel zij voor een onderneming zeker waarde vertegenwoordigen- niet tot het kapitaal gerekend kunnen worden.
Wat bedrijven wel tot hun kapitaal mogen rekenen is de
kennis over medewerkers en over hun klanten.
Werknemersrelaties managen
Een succesvolle elektronische toepassing is de aanpak die bedrijven hanteren bij het managen van klantrelaties. Hiervoor gebruiken zij CRM-systemen (Customer Relation Management) die duidelijke en beknopte informatie leveren over gedrag en wensen van klanten. Als die informatie slim wordt toegepast, levert loyale klanten op, en daarmee een grotere waarde voor het bedrijf.
De toekomst van HRM ligt in een soortgelijke toepassing op het gebied van E-HRM, namelijk ‘Employee Relationship Management’.
Het onderzoek
Het rapport vat de resultaten samen van een multinationaal E-HR research project van Hay Group. Doel van het project was om het belang te onderzoeken dat wereldwijd werkende bedrijven hechten aan E-HRM, de ondernemersdoelen, huidige en toekomstige prioriteiten en de belangrijkste ontwikkelingen daarin.
Het onderzoek was zowel kwantitatief als kwalitatief. Het kwalitatieve deel is uitgevoerd door HR-managers te interviewen van 37 bedrijven in Australië, Canada, Nederland, USA en Groot-Brittannië. Het kwantitatieve onderzoek vond plaats onder 173 respondenten in 28 landen verdeeld over alle werelddelen.
Hieronder kunt u het rapport downloaden als Word-document (139 Kb). Het rapport is voorzien van vele citaten en overzichtelijke grafieken. Het is geschreven in het Engels.