Shell, KLM, Rabobank, Philips. Deze grote werkgeversmerken blijven favorieten van de Nederlandse beroepsbevolking. Maar toch verliezen grote werkgevers aan populariteit door berichten over reorganisaties of een verslechterde reputatie. Ook investeren ze niet genoeg in recruitment marketing.
Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 14.002 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.
Grote werkgevers favoriet, maar onder druk
Voor het vierde jaar op rij noemde de Nederlandse beroepsbevolking Shell het vaakst als favoriete werkgever, gevolgd door (Air France-)KLM en de Rabobank. Maar acht van de top-10 meest favoriete werkgevers verliezen wel sterk aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking.
De grote werkgeversmerken staan onder druk, terwijl de onderlinge posities maar beperkt wijzigen. Dit onderschrijft de trend dat grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups. Dit komt onder meer door reorganisaties, reputaties die onder druk staan en de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding.
Volgens Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, is een sterk werkgeversmerk essentieel voor het aantrekken en verbinden van talent aan de organisatie. “Ondanks dat employer branding hoog op de strategische agenda staat, zien we in de praktijk dat de korte termijn acties de wervingsagenda domineren in de vorm van directe werving en sourcing/hunting. Met als gevolg dat grote organisaties alleen nog maar meer moeite zullen hebben om talent aan te trekken”.
Nederlandse Spoorwegen nieuw in top 10
Binnen de top-10 van meest favoriete werkgevers verandert er in 2015 weinig. Slechts één nieuwe werkgever meldt zich binnen de top-10 en dat is Nederlandse Spoorwegen op nummer negen. Een stijging van twee plekken ten opzichte van 2014. Defensie is daardoor uit de top-10 gevallen en gezakt van nummer 8 naar nummer 11.
Binnen de top-10 zijn een paar opvallende verschuivingen. Zo is de Rabobank terug in de top-3 en heeft daarmee ‘het Rijk’ verdrongen. Het Rijk zakt van nummer drie naar nummer zeven. Een plaats waar zij de afgelopen jaren nagenoeg altijd terug te vinden was. De Belastingdienst is de grote winnaar binnen de top-10 met vier gestegen plekken naar nummer 6.
Top-25 beste werkgevers |
In 2015 |
In 2014 |
Shell |
1 |
1 |
Air France-KLM |
2 |
2 |
Rabobank |
3 |
4 |
Philips |
4 |
5 |
Politie |
5 |
6 |
Belastingdienst |
6 |
10 |
Het Rijk |
7 |
3 |
|
8 |
9 |
NS |
9 |
11 |
ING |
10 |
7 |
Defensie |
11 |
8 |
ABN AMRO |
12 |
17 |
Microsoft |
13 |
32 |
Rijkswaterstaat |
14 |
13 |
Unilever |
15 |
16 |
AH |
16 |
26 |
ASML |
17 |
22 |
Schiphol |
18 |
15 |
KPN |
19 |
20 |
GGZ |
20 |
14 |
UMC Groningen |
21 |
33 |
Heineken |
22 |
21 |
Gemeente Amsterdam |
23 |
39 |
UWV |
24 |
44 |
Martini Ziekenhuis |
25 |
114 |
Stijgers en dalers
Ten opzichte van 2014 zien we een aantal (opvallende) werkgevers die sterk stijgen. Sterke employer brands als ABN AMRO, Microsoft en Albert Heijn winnen aan populariteit en bewegen terug naar de top-10 waar zij eerder onderdeel van waren. Ook ASML is al jaren op rij bezig om te klimmen als meest favoriete werkgever en staat inmiddels op plek 17. Verder valt op dat het UWV 20 plekken is gestegen naar plaats 24 en dat de Groningse ziekenhuizen het goed doen (UMC Groningen en Martini Ziekenhuis).
Waar stijgers zijn, zijn er ook dalers. Bedrijven die we vorig jaar nog terug zagen komen in de top 25 en er nu buiten vallen zijn Bureau Jeugdzorg (26), Achmea (27), DSM (28), Ministerie van Veiligheid en Justitie (29) en Apple. Deze laatste daalt het hardste van plek 23 naar 47.