Volkskrant start eigen loopbaan-netwerk

VolkskrantBanen, het vacatureblad en -site voor hoger opgeleiden, heeft vorige week een eigen loopbaan-netwerk geïntroduceerd. VolkskrantBanen speelt hiermee op de groeiende populariteit van netwerksites als Hyves en Linkedin. Biedt deze zoveelste netwerksite nieuwe kansen voor recruiters? Met het VolkskrantBanen Netwerk kunnen hogeropgeleiden hun netwerk onderhouden en uitbreiden. Leden maken een profiel aan en kunnen kennis delen via thema-groepen. Onderscheidend in vergelijking met andere netwerksites is de mogelijkheid voor de leden om hun doelen bekend te maken: "Wat wil je nog doen in je professionele leven?" Op deze manier kunnen professionals met dezelfde ambities elkaar ontmoeten en kunnen deelnemers elkaar helpen bij het realiseren hiervan. Het contact wordt makkelijk gelegd omdat andere gebruikers op het doel kunnen reageren door aan te geven dat zij hetzelfde nastreven of dat zij dit al hebben bereikt. Enkele doelen die de eerste netwerk-leden hebben opgegeven: "wereldreis maken (half jaar)", "een zelfhulpboek schrijven over menselijke identiteit" en "rijden in een ferrari en zo". Voor recruiters biedt het VolkskrantBanen Netwerk op dit moment nauwelijks nieuwe mogelijkheden. Wel kunnen zij binnen het netwerk met banners gericht adverteren op thema, postcode en functiegebied. Wellicht dat de themagroepen straks nieuwe mogelijkheden bieden voor recruiters. Zo heeft VolkskrantBanen zelf het initiatief genomen voor groepen rondom 'werken in de goede doelensector' en 'werken in het buitenland'. Binnen zo'n groep kunnen leden artikelen publiceren, evenementen aankondigen en links naar relevante sites plaatsen. De komende maanden zal voor VolkskrantBanen de spannende vraag zijn of professionals bereid zijn om bij de zoveelste netwerksite een profiel in te vullen. Want VolkskrantBanen maakt (nog?) niet mogelijk dat zij hun profiel bij andere netwerksites (bijvoorbeeld bij LinkedIn, Xing) kunnen importeren. Overigens kunnen de netwerkers eventueel wel hun bestaande (vacature)profiel bij VolkskrantBanen meenemen. Voor mij blijft LinkedIn de meest interessante netwerksite voor hoger opgeleide professionals. Het wachten is op een slimme vormen van samenwerking tussen dit netwerk en Nederlandse vacaturesites. Tegenwoordig is het technisch in ieder geval makkelijker geworden om profielgegevens van internetwerken als LinkedIn en Hyves te gebruiken bij andere sites (met dank aan Open Social van Google). Ben benieuwd waar Intermediair, de grote concurrent van VolkskrantBanen, voor kiest: een exclusief eigen netwerk naast alle andere, samenwerking met bestaande netwerken of het negeren van deze trend?

Netwerk van VolkskrantBanenVolkskrantBanen, het vacatureblad en -site voor hoger opgeleiden, heeft vorige week een eigen loopbaan-netwerk geïntroduceerd.
VolkskrantBanen speelt hiermee op de groeiende populariteit van netwerksites als Hyves en Linkedin.
Biedt deze zoveelste netwerksite nieuwe kansen voor recruiters?

Met het VolkskrantBanen Netwerk kunnen hogeropgeleiden hun netwerk onderhouden en uitbreiden. Leden maken een profiel aan en kunnen kennis delen via thema-groepen.
Onderscheidend in vergelijking met andere netwerksites is de mogelijkheid voor de leden om hun doelen bekend te maken: "Wat wil je nog doen in je professionele leven?" Op deze manier kunnen professionals met dezelfde ambities elkaar ontmoeten en kunnen deelnemers elkaar helpen bij het realiseren hiervan. Het contact wordt makkelijk gelegd omdat andere gebruikers op het doel kunnen reageren door aan te geven dat zij hetzelfde nastreven of dat zij dit al hebben bereikt.
Enkele doelen die de eerste netwerk-leden hebben opgegeven: "wereldreis maken (half jaar)", "een zelfhulpboek schrijven over menselijke identiteit" en "rijden in een ferrari en zo".

Voor recruiters biedt het VolkskrantBanen Netwerk op dit moment nauwelijks nieuwe mogelijkheden. Wel kunnen zij binnen het netwerk met banners gericht adverteren op thema, postcode en functiegebied.
Wellicht dat de themagroepen straks nieuwe mogelijkheden bieden voor recruiters. Zo heeft VolkskrantBanen zelf het initiatief genomen voor groepen rondom 'werken in de goede doelensector' en 'werken in het buitenland'. Binnen zo'n groep kunnen leden artikelen publiceren, evenementen aankondigen en links naar relevante sites plaatsen.

De komende maanden zal voor VolkskrantBanen de spannende vraag zijn of professionals bereid zijn om bij de zoveelste netwerksite een profiel in te vullen. Want VolkskrantBanen maakt (nog?) niet mogelijk dat zij hun profiel bij andere netwerksites (bijvoorbeeld bij LinkedIn, Xing) kunnen importeren. Overigens kunnen de netwerkers eventueel wel hun bestaande (vacature)profiel bij VolkskrantBanen meenemen.

Voor mij blijft LinkedIn de meest interessante netwerksite voor hoger opgeleide professionals. Het wachten is op een slimme vormen van samenwerking tussen dit netwerk en Nederlandse vacaturesites. Tegenwoordig is het technisch in ieder geval makkelijker geworden om profielgegevens van internetwerken als LinkedIn en Hyves te gebruiken bij andere sites (met dank aan Open Social van Google).
Ben benieuwd waar Intermediair, de grote concurrent van VolkskrantBanen, voor kiest: een exclusief eigen netwerk naast alle andere, samenwerking met bestaande netwerken of het negeren van deze trend?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?