Weinig vernieuwing bij recruitmentsites

Voor de jaarlijkse uitreiking van de PublieksCursor voor de Meest aantrekkelijke recruitmentsite 2009 heeft de vakjury slechts vijf recruitmentsites genomineerd. Reden? Te weinig vernieuwing, aldus de jury. Zijn de vijf sites die zijn voorgedragen, echt zo bijzonder? Vijf korte recensies. Om tot de meest aantrekkelijke recruitmentsite te komen, heeft arbeidsmarkt-adviesbureau Intelligence Group 350 sites onderzocht op functionaliteit en inhoud. Dat heeft een longlist van 20 sites opgeleverd. De vakjury heeft de longlist teruggebracht tot vijf nominaties waarover het publiek zich mag uitspreken. Vorig jaar wist de jury nog tien sites voor te dragen. Te weinig vernieuwd Volgens de jury voorzitter Harald Roelofs (hoofdredacteur IntermediairPW), waren de recruitmentsites van de longlist te weinig vernieuwd om er 10 te kunnen kiezen. "Om tot 10 te komen hadden we recruitmentsites er met de haren bij moeten slepen", aldus Roelofs. "Maar de nominaties die we nu hebben, zijn hun nominatie meer dan waard." Nu de jury zo kritisch is over de recruitmentsites, wekt dat hoge verwachtingen van vijf genomineerde sites. Per site een korte bespreking. 1. Achmea: recruiters stellen zich voor De wervingssite van Achmea ziet er gelikt uit. De drukke vormgeving maakt de site overigens wel minder overzichtelijk. Er is een 'ben jij in vorm voor Achmea-zorg'-test. Het doel daarvan is onduidelijk. De eerste vragen zijn vooral cijfermatig/financieel van aard, terwijl je juist vragen verwacht voor werknemers in de zorg. Aan starters op de arbeidsmarkt heeft de Achmea-site veel te bieden: management traineeships, een talenttraject, stagemogelijkheden, een businesscourse en een activiteitenkalender. Er is een aparte overzichtspagina waar de recruiters zich voorstellen. En bij de vacatures wordt de recruiter met naam en toenaam (inclusief mobielnummer) genoemd. 2. Bol.com: vragen stellen per chat De recruitmentsite van Bol.com is eerder in de prijzen gevallen. Vorig jaar kreeg de internetboekhandel de Gouden Cursor voor beste recruitmentsite. De Bol-site is erg overzichtelijk. Functionaliteiten van de internetwinkel zijn ook in de banensite terug te vinden. Zo zien we welke boeken het meest zijn gekocht door Bol-werknemers. De homepage biedt een chat-venster waarmee geïnteresseerde kandidaten vragen kunnen stellen. 3. De Brauw: duidelijke sollicitatieprocedure Hoewel tegenwoordig bijna geen moderne recruitmentsite zonder video kan, schiet De Brauw helemaal door. Op welke pagina je ook komt, telkens beginnen medewerkers van De Brauw ongevraagd een verhaal af te steken. Helaas zijn er weinig tekst-alternatieven. Via e-mail kunnen rechtenstudenten op de hoogte blijven van de evenementen die De Brauw voor hen organiseert. De sollicitatieprocedure wordt niet alleen helder uitgelegd, maar belooft kandidaten ook snelheid en interessante gesprekspartners voor de sollicitatiegesprekken. 4. Reed Business: overzichtelijk Ook Reed Business is een oude bekende. In 2007 won de site de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring. Er is een Reedblog waar verschillende medewerkers schrijven over hun werk en waar ook de nodige reacties op komen. De video's met verhalen van werknemers zijn op thema te doorzoeken. Ook maken de kandidaten eenvoudig kennis met de recruiters van Reed. De site blinkt uit in overzichtelijkheid. Zo is op de homepage meteen duidelijk hoeveel vacatures Reed heeft voor welke soort functies. 5. Het Rijk: Persoonlijk dossier voor kandidaten Het rijk maakt op zijn recruitmentsite duidelijk wat het rijk allemaal doet. Via video's die goed op thema doorzoekbaar zijn, laat de site zien welke verscheidenheid aan de functies de overheid biedt. De site maakt het kandidaten mogelijk om een persoonlijk dossier aan te leggen. Zo kunnen ze profielen aanleggen waarmee ze snel passende vacatures vinden en waarmee ze per mail of RSS worden geïnformeerd bij relevante, nieuwe vacatures. En online sollicitaties blijven in het persoonlijk dossier bewaard. Géén salarisindicatie Opvallend is overigens dat bij vier van de vijf genomineerde sites een salarisindicatie ontbreekt bij de vacatures. Alleen het rijk doet er niet geheimzinnig over. Publiek kiest De komende weken mogen de doelgroepen van de sites via internet uitmaken welke van de vijf genomineerde sites de PublieksCursor verdient. Op 12 maart wordt de winnaar bekend gemaakt op het seminar Succesvol Werven via Internet.

Achmea: één van de vijf genomineerde sitesVoor de jaarlijkse uitreiking van de PublieksCursor voor de Meest aantrekkelijke recruitmentsite 2009 heeft de vakjury slechts vijf recruitmentsites genomineerd. Reden? Te weinig vernieuwing, aldus de jury.

Zijn de vijf sites die zijn voorgedragen, echt zo bijzonder? Vijf korte recensies.

Om tot de meest aantrekkelijke recruitmentsite te komen, heeft arbeidsmarkt-adviesbureau Intelligence Group 350 sites onderzocht op functionaliteit en inhoud. Dat heeft een longlist van 20 sites opgeleverd.
De vakjury heeft de longlist teruggebracht tot vijf nominaties waarover het publiek zich mag uitspreken. Vorig jaar wist de jury nog tien sites voor te dragen.

Te weinig vernieuwd
Volgens de jury voorzitter Harald Roelofs (hoofdredacteur IntermediairPW), waren de recruitmentsites van de longlist te weinig vernieuwd om er 10 te kunnen kiezen. "Om tot 10 te komen hadden we recruitmentsites er met de haren bij moeten slepen", aldus Roelofs. "Maar de nominaties die we nu hebben, zijn hun nominatie meer dan waard."

Nu de jury zo kritisch is over de recruitmentsites, wekt dat hoge verwachtingen van vijf genomineerde sites. Per site een korte bespreking.

Achmea-recruitmentsite1. Achmea: recruiters stellen zich voor
De wervingssite van Achmea ziet er gelikt uit. De drukke vormgeving maakt de site overigens wel minder overzichtelijk.
Er is een 'ben jij in vorm voor Achmea-zorg'-test. Het doel daarvan is onduidelijk. De eerste vragen zijn vooral cijfermatig/financieel van aard, terwijl je juist vragen verwacht voor werknemers in de zorg.
Aan starters op de arbeidsmarkt heeft de Achmea-site veel te bieden: management traineeships, een talenttraject, stagemogelijkheden, een businesscourse en een activiteitenkalender.
Er is een aparte overzichtspagina waar de recruiters zich voorstellen. En bij de vacatures wordt de recruiter met naam en toenaam (inclusief mobielnummer) genoemd.

Recruitmentsite van Bol.com2. Bol.com: vragen stellen per chat
De recruitmentsite van Bol.com is eerder in de prijzen gevallen. Vorig jaar kreeg de internetboekhandel de Gouden Cursor voor beste recruitmentsite.
De Bol-site is erg overzichtelijk. Functionaliteiten van de internetwinkel zijn ook in de banensite terug te vinden. Zo zien we welke boeken het meest zijn gekocht door Bol-werknemers. De homepage biedt een chat-venster waarmee geïnteresseerde kandidaten vragen kunnen stellen.

De recruitmentsite van De Brauw3. De Brauw: duidelijke sollicitatieprocedure
Hoewel tegenwoordig bijna geen moderne recruitmentsite zonder video kan, schiet De Brauw helemaal door. Op welke pagina je ook komt, telkens beginnen medewerkers van De Brauw ongevraagd een verhaal af te steken. Helaas zijn er weinig tekst-alternatieven.
Via e-mail kunnen rechtenstudenten op de hoogte blijven van de evenementen die De Brauw voor hen organiseert.
De sollicitatieprocedure wordt niet alleen helder uitgelegd, maar belooft kandidaten ook snelheid en interessante gesprekspartners voor de sollicitatiegesprekken.

De recruitmentsite van Reed Business4. Reed Business: overzichtelijk
Ook Reed Business is een oude bekende. In 2007 won de site de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring.
Er is een Reedblog waar verschillende medewerkers schrijven over hun werk en waar ook de nodige reacties op komen. De video's met verhalen van werknemers zijn op thema te doorzoeken.
Ook maken de kandidaten eenvoudig kennis met de recruiters van Reed.
De site blinkt uit in overzichtelijkheid. Zo is op de homepage meteen duidelijk hoeveel vacatures Reed heeft voor welke soort functies.

De recruitmentsite van het rijk5. Het Rijk: Persoonlijk dossier voor kandidaten
Het rijk maakt op zijn recruitmentsite duidelijk wat het rijk allemaal doet. Via video's die goed op thema doorzoekbaar zijn, laat de site zien welke verscheidenheid aan de functies de overheid biedt.
De site maakt het kandidaten mogelijk om een persoonlijk dossier aan te leggen. Zo kunnen ze profielen aanleggen waarmee ze snel passende vacatures vinden en waarmee ze per mail of RSS worden geïnformeerd bij relevante, nieuwe vacatures. En online sollicitaties blijven in het persoonlijk dossier bewaard.

Géén salarisindicatie
Opvallend is overigens dat bij vier van de vijf genomineerde sites een salarisindicatie ontbreekt bij de vacatures. Alleen het rijk doet er niet geheimzinnig over.

Publiek kiest
De komende weken mogen de doelgroepen van de sites via internet uitmaken welke van de vijf genomineerde sites de PublieksCursor verdient. Op 12 maart wordt de winnaar bekend gemaakt op het seminar Succesvol Werven via Internet.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?