Werknemer doet vooral zijn best voor salaris en baanzekerheid

“Ik krijg betaald, dus ik doe mijn best”. Dat tekent de opstelling van meer dan vier op de tien werknemers. Slechts 37 procent is echt verbonden met de organisatie, terwijl 22 procent blijft omdat het werk en de arbeidsvoorwaarden interessant zijn.

Dat is een uitkomst van het jaarlijks terugkerende onderzoek 'Werkbeleving in Nederland 2013' van Integron, adviesbureau op het gebied van tevredenheidsonderzoek.

De Nederlandse werknemer is redelijk tevreden, want al enige jaren varieert de tevredenheid van werkend Nederland rondom de 7. De hang naar zekerheid groeit dit jaar, maar opvallend genoeg haalt slechts 2 op de 5 medewerkers daarvoor het beste uit zichzelf.

Ik krijg wat, dus geef iets terug
Ondanks dat het gevoel van betrokkenheid bij de organisatie hoger is dan voorgaande jaren, geeft maar 37% aan zich echt verbonden te voelen met de organisatie. Integron onderscheid drie typen van verbondenheid van werknemers: continuerend, normatief en affectief betrokken.

  • Uit het onderzoek blijkt dat 42% van de werknemers in de categorie 'normatief' valt. Dat is de klassieke arbeidsrelatie van 'ik krijg, dus ik geef terug'.
  • Nog eens 37% van de werkenden in het land blijkt affectief betrokken, zij geven aan 'dit werk past bij mij'.
  • De overige 22% is 'continuerend betrokken', en zegt 'het is hier beter dan elders'. Het gaat deze groep in sterkere mate om het aanbod van de organisatie waar ze werken, want zij zeggen dat hun werkgever leuker werk, een betere functie en betere voorwaarden biedt.

Geen voldoening in het werk
De houding dat werknemers hun best doen omdat ze nu eenmaal betaald worden, kent zijn gevaren, stelt Stephan van Gelder, algemeen directeur van Integron: "Werknemers die vrezen voor hun baan, zullen niet meer elke dag proberen om het verschil te maken. Ze gaan zich alleen nog maar harder aan hun baan vasthouden". Volgens Van Gelder verlammen ze zichzelf daarmee, maar ook de organisatie en de Nederlandse arbeidsmarkt.

De eerste stap naar een betrokken en bevlogen medewerker, is volgens het adviesbureau "de basis op orde brengen". Zorg dat medewerkers tevreden zijn over het werk dat zij doen, met wie zij dit uitvoeren en onder welke aansturing ze werkzaam zijn. Het ontbreekt werknemers te vaak aan voldoening in het werk: een aspect dat in de tijd voor medewerkers steeds belangrijker wordt.

Baanzekerheid of bevlogenheid?
In tijden van economische crisis en weinig toekomstperspectief is de betrokkenheid, zoals ook dit onderzoek uitwijst, doorgaans normatief: baanzekerheid springt er uit als dé reden voor verbinding. Als werkgever kun je maar weinig doen aan de gevolgen van de economische crisis. Maar veel werkbelevingsaspecten liggen wel binnen de invloedsfeer van de organisatie.

Mensgerichtheid, klantcontact, duidelijkheid omtrent het doel van het werk, tastbaar resultaat en eigen invloed van medewerkers op het (eind)resultaat, zijn aspecten die de beleving van werk sterk en in positieve zin beïnvloeden. Wanneer organisaties dit met hun medewerkers kunnen realiseren, zal een ervaring van plezier, trots en energie in het werk toenemen, stelt Integron.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?