Werknemers blijven tevreden over arbodienst

Werknemers zijn tevreden over hun contact met de bedrijfsarts en de casemanager van een arbodienst. Zij voelen zich serieus genomen, vinden dat afspraken worden nagekomen en dat vertrouwelijk wordt omgegaan met hun medische gegevens.

De toegankelijkheid van de arbodienst wordt door ruim driekwart van de zieke werknemers als positief ervaren, blijkt uit een representatief onderzoek onder 1.000 werknemers in opdracht van brancheorganisatie OVAL.

Twee derde tevreden over arbodienst
Het door GfK uitgevoerde onderzoek richt zich op de waardering van werknemers die na een ziekmelding in contact zijn gekomen met een arbodienst. Ruim twee derde is (zeer) tevreden over de arbodienst.

Ze vinden dat de afhandeling van de ziekmelding soepel liep en dat ze daarvoor zelf weinig inspanning hebben hoeven doen. Ook vinden cliënten dat de casemanager en de bedrijfsarts bij de arbodienst voldoende tijd voor hen had.

Bedrijfsarts doet het beter
De bedrijfsarts scoort op vrijwel alle punten hoger dan in 2013. Hij wordt door ruim acht op de tien werknemers uitstekend of goed gewaardeerd op vriendelijkheid, het serieus nemen van verzuim en de duidelijkheid van de gemaakte afspraken. Driekwart van de werknemers is tevreden over het afwegen van de verschillende belangen door de bedrijfsarts.

OVAL verwacht dat met het invoeren van een arbeidsomstandighedenspreekuur de toegang tot de bedrijfsarts voor alle werkenden wordt verbeterd. Dat moet ook een extra impuls geven aan preventie op de werkvloer.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?