Werknemers vinden inhoud werk steeds belangrijker

Werknemers zijn de afgelopen jaren de inhoud van het werk steeds belangrijker gaan vinden. Dat is de conclusie van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. In het eerste kwartaal van dit jaar hebben de onderzoekers 4200 werknemers ondervraagd naar hun motieven om van baan en/of werkgever te wisselen. De cijfers geven recruiters stof tot nadenken: 17 motieven die werknemers kunnen hebben om voor een (andere) baan of werkgever te kiezen. 17 motieven voor een (andere) werkgever Op volgorde van belangrijkheid de motieven die werknemers hebben om voor een (andere) baan of werkgever te kiezen: 1. Werksfeer (59%) 2. Salaris (58%) 3. Inhoud van het werk (50%) 4. Vast contract (40%) 5. Uitdaging van het werk (39%) 6. Makkelijk te bereiken (28%) 7. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden/CAO (27%) 8. Flexibele werktijden (27%) 9. Doorgroeimogelijkheden (23%) 10. Mogelijkheid om parttime te werken (23%) 11. Acceptabele werkdruk (18%) 12. Verantwoordelijkheid (17%) 13. Opleidingsmogelijkheden (16%) 14. Aansluiting vinden bij persoonlijke idealen (15%) 15. Aansprekende producten/diensten (11%) 16. Goede naam van de werkgever (10%) 17. Veel vrije tijd/vakantiedagen (7%) Aantrekkelijke werkgever of aantrekkelijke functie? "Employer branding is voor veel bedrijven op dit moment de strategie om een antwoord te vinden op de wervingsbehoefte die zij hebben. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan het werkgeversmerk, maar wordt 'het verkopen van de baan' nog wel eens vergeten", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. "Een interessante vraag die deze organisaties zich kunnen stellen is: ‘Wil ik een aantrekkelijke werkgever zijn of een werkgever met aantrekkelijke functies?' De Nederlandse beroepsbevolking lijkt daarin haar beslissing te hebben gemaakt. Nu de werkgevers nog." Arbeidsmarkt-reputatie Eerlijk gezegd, verrast het me dat de goede naam van de werkgever zo weinig wordt genoemd als factor om te blijven of te solliciteren. Tegelijkertijd valt op dat sommige factoren die de arbeidsmarkt-reputatie van een organisatie beïnvloeden, wel hoog scoren: zoals de werksfeer en het salaris. Het lijkt me overigens interessant om de werknemers-motieven te vergelijken met hun levensfase, mate van werkervaring en de manier waarop ze in het leven staan. Dat kan recruiters interessante informatie opleveren. Welke werknemers kiezen voor een specifieke baan zoals die in de vacature worden omschreven en waarom? Welke kandidaten stippelen meer een loopbaan uit en vinden vooral het perspectief belangrijk enz.? Zie ook: het persbericht met de verschuivingen van de motieven van werknemers in vergelijking met 2006 en 2005. Praktische antwoorden op uw HRM-vragen Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 130 actuele P&O- documenten, checklists en tools. Voor slechts 139 euro per jaar.

'Werksfeer belangrijkste motief voor werknemer'Werknemers zijn de afgelopen jaren de inhoud van het werk steeds belangrijker gaan vinden. Dat is de conclusie van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. In het eerste kwartaal van dit jaar hebben de onderzoekers 4200 werknemers ondervraagd naar hun motieven om van baan en/of werkgever te wisselen.

De cijfers geven recruiters stof tot nadenken: 17 motieven die werknemers kunnen hebben om voor een (andere) baan of werkgever te kiezen.

17 motieven voor een (andere) werkgever
Op volgorde van belangrijkheid de motieven die werknemers hebben om voor een (andere) baan of werkgever te kiezen:
1. Werksfeer (59%)
2. Salaris (58%)
3. Inhoud van het werk (50%)
4. Vast contract (40%)
5. Uitdaging van het werk (39%)
6. Makkelijk te bereiken (28%)
7. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden/CAO (27%)
8. Flexibele werktijden (27%)
9. Doorgroeimogelijkheden (23%)
10. Mogelijkheid om parttime te werken (23%)
11. Acceptabele werkdruk (18%)
12. Verantwoordelijkheid (17%)
13. Opleidingsmogelijkheden (16%)
14. Aansluiting vinden bij persoonlijke idealen (15%)
15. Aansprekende producten/diensten (11%)
16. Goede naam van de werkgever (10%)
17. Veel vrije tijd/vakantiedagen (7%)

Aantrekkelijke werkgever of aantrekkelijke functie?
"Employer branding is voor veel bedrijven op dit moment de strategie om een antwoord te vinden op de wervingsbehoefte die zij hebben. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan het werkgeversmerk, maar wordt 'het verkopen van de baan' nog wel eens vergeten", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.
"Een interessante vraag die deze organisaties zich kunnen stellen is: ‘Wil ik een aantrekkelijke werkgever zijn of een werkgever met aantrekkelijke functies?' De Nederlandse beroepsbevolking lijkt daarin haar beslissing te hebben gemaakt. Nu de werkgevers nog."

Arbeidsmarkt-reputatie
Eerlijk gezegd, verrast het me dat de goede naam van de werkgever zo weinig wordt genoemd als factor om te blijven of te solliciteren. Tegelijkertijd valt op dat sommige factoren die de arbeidsmarkt-reputatie van een organisatie beïnvloeden, wel hoog scoren: zoals de werksfeer en het salaris.
Het lijkt me overigens interessant om de werknemers-motieven te vergelijken met hun levensfase, mate van werkervaring en de manier waarop ze in het leven staan. Dat kan recruiters interessante informatie opleveren. Welke werknemers kiezen voor een specifieke baan zoals die in de vacature worden omschreven en waarom? Welke kandidaten stippelen meer een loopbaan uit en vinden vooral het perspectief belangrijk enz.?

Zie ook: het persbericht met de verschuivingen van de motieven van werknemers in vergelijking met 2006 en 2005.














Praktische antwoorden op uw HRM-vragen

Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 130 actuele P&O- documenten, checklists en tools. Voor slechts 139 euro per jaar.


Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?