Werknemers die sociale media gebruiken, zijn innovatiever en nemen meer initiatief. Deze conclusie trekt TNO op basis van een tweejarig onderzoek onder 3.300 Nederlandse werknemers. Met de komst van sociale media als weblogs, Hyves, LinkedIn, Facebook en Twitter zijn werkgevers in twee kampen verdeeld. Niet in werktijd De ene groep vindt dat werknemers tijdens werktijd niet moeten bloggen, hyven, facebooken en twitteren. Deze activiteiten gaan ten koste van het werk, bovendien zorgen ze voor een groeiende informatiestress. Met filter-software proberen deze werkgevers te voorkomen dat hun personeel het internet opgaat om sociale media te gebruiken. De andere groep werkgevers verwacht juist dat werknemers op deze manier productiever zijn. Ze hebben sneller toegang tot kennis en delen die ook makkelijk binnen het bedrijf. Nederlands onderzoek TNO heeft gedurende twee jaar 3.300 Nederlandse werknemers gevolgd. Op basis van dit onderzoek concludeert TNO dat het gebruik van sociale media werknemers innovatiever maakt. De uitkomsten van het TNO-onderzoek sluiten aan bij een Amerikaanse studie waaruit bleek dat bloggende werknemers goed zijn voor de productiviteit. "Het gebruik van social media prikkelt werknemers tot creativiteit en nadenken. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen", is de conclusie van Paulien Bongers, innovatiedirecteur Arbeid bij TNO. Betere contacten met klant "Sommige instellingen hebben het hele proces dat een werknemer moet volgen van a tot z vastgelegd in protocollen. Er wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht en daardoor loopt het bedrijf innovatiekansen mis", aldus Bongers in het wel zeer beknopte persbericht dat TNO over het onderzoek uitbracht. "Inzet van social media leidt tot langere en veelvuldigere contacten met de klant dan het ene telefoontje of gesprek op kantoor. Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën." Informatiestress Ander goed nieuws uit het TNO-onderzoek is dat bloggen, hyven, facebook, twitteren niet leidt tot meer informatiestress. Dat is overigens niet zo verbazingwekkend omdat sociale media vooral heel populair zijn onder werknemers die beroepsmatig veel met informatie omgaan. Maar liefst 43% van de twitteraars of facebookers komt uit deze groep.
Werknemers die sociale media gebruiken, zijn innovatiever en nemen meer initiatief. Deze conclusie trekt TNO op basis van een tweejarig onderzoek onder 3.300 Nederlandse werknemers.
Met de komst van sociale media als weblogs, Hyves, LinkedIn, Facebook en Twitter zijn werkgevers in twee kampen verdeeld.
Niet in werktijd
De ene groep vindt dat werknemers tijdens werktijd niet moeten bloggen, hyven, facebooken en twitteren. Deze activiteiten gaan ten koste van het werk, bovendien zorgen ze voor een groeiende informatiestress. Met filter-software proberen deze werkgevers te voorkomen dat hun personeel het internet opgaat om sociale media te gebruiken.
De andere groep werkgevers verwacht juist dat werknemers op deze manier productiever zijn. Ze hebben sneller toegang tot kennis en delen die ook makkelijk binnen het bedrijf.
Nederlands onderzoek
TNO heeft gedurende twee jaar 3.300 Nederlandse werknemers gevolgd. Op basis van dit onderzoek concludeert TNO dat het gebruik van sociale media werknemers innovatiever maakt. De uitkomsten van het TNO-onderzoek sluiten aan bij een Amerikaanse studie waaruit bleek dat bloggende werknemers goed zijn voor de productiviteit.
"Het gebruik van social media prikkelt werknemers tot creativiteit en nadenken. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen", is de conclusie van Paulien Bongers, innovatiedirecteur Arbeid bij TNO.
Betere contacten met klant
"Sommige instellingen hebben het hele proces dat een werknemer moet volgen van a tot z vastgelegd in protocollen. Er wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht en daardoor loopt het bedrijf innovatiekansen mis", aldus Bongers in het wel zeer beknopte persbericht dat TNO over het onderzoek uitbracht.
"Inzet van social media leidt tot langere en veelvuldigere contacten met de klant dan het ene telefoontje of gesprek op kantoor. Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën."
Informatiestress
Ander goed nieuws uit het TNO-onderzoek is dat bloggen, hyven, facebook, twitteren niet leidt tot meer informatiestress.
Dat is overigens niet zo verbazingwekkend omdat sociale media vooral heel populair zijn onder werknemers die beroepsmatig veel met informatie omgaan. Maar liefst 43% van de twitteraars of facebookers komt uit deze groep.