Werving en selectiebureau publiceert succespercentage

Executive search bureau WesselCoenen laat als "eerste in de Benelux" de resultaten van haar dienstverlening extern controleren en zal deze in de vorm van een plaatsingspercentage publiceren. Dat meldt het bureau in een persbericht. Het headhuntersbureau (voor banen vanaf € 75.000 per jaar) opent zijn boeken voor Deloitte Accountants. WesselCoenen wil zes maal per jaar zijn plaatsingspercentage (=aantal succesvol afgeronde opdrachten versus aantal gestarte opdrachten) openbaar maken. Medio mei publiceert het bureau de eerste resultaten op zijn internetsite. Met deze "nieuwe, transparante manier van kwaliteitsmeting" hoopt het bureau zijn comeback te maken op de Nederlandse markt. Sinds eind vorig jaar is het bureau dat sinds 2003 eigendom was een internationaal HR-bedrijf, weer in Nederlandse handen. Managing partner Marnix Lamberts vindt executive search in Nederland een misbruikt begrip. "Namens een opdrachtgever adverteren en dat benoemen als Executive Search dienstverlening laat zich nog het beste vergelijken met het aan het einde van de dag opmaken van de kas een accountantscontrole te noemen." “We zijn gebaat bij wat de Londense en New Yorkse arbeidsmarkt ons leert over de manier waarop objectief meetbare dienstverlening bijdraagt aan succesvolle resultaten.��? In een nadere toelichting op het persbericht zegt Lamberts dat dit voor opdrachtgevers betekent dat het resultaat van de dienstverlening "helder en betrouwbaar" wordt. "Het geeft een betrouwbare indicatie van de kwaliteit van de dienstverlening. Dit past in onze stellige professionele mening dat de Executive Search dienstverlening transparant moet zijn in proces en in uitkomst. Dat is nu geenszins het geval. Proces en performance zijn veelal een black box." Of de cijfers die straks worden gepubliceerd daadwerkelijk zoveel zeggen over de dienstverlening, weet ik niet. Misschien zegt het meer over hoe selectief een bureau is met het aannemen van opdrachten. En een plaatsing is natuurlijk pas echt een goed resultaat als de geplaatste kandidaat ook na verloop van tijd daadwerkelijk de juiste match blijkt te zijn voor de opdrachtgever.

Executive search bureau WesselCoenen laat als "eerste in de Benelux" de resultaten van haar dienstverlening extern controleren en zal deze in de vorm van een plaatsingspercentage publiceren. Dat meldt het bureau in een persbericht.

Het headhuntersbureau (voor banen vanaf € 75.000 per jaar) opent zijn boeken voor Deloitte Accountants. WesselCoenen wil zes maal per jaar zijn plaatsingspercentage (=aantal succesvol afgeronde opdrachten versus aantal gestarte opdrachten) openbaar maken. Medio mei publiceert het bureau de eerste resultaten op zijn internetsite.

Met deze "nieuwe, transparante manier van kwaliteitsmeting" hoopt het bureau zijn comeback te maken op de Nederlandse markt. Sinds eind vorig jaar is het bureau dat sinds 2003 eigendom was een internationaal HR-bedrijf, weer in Nederlandse handen.
Managing partner Marnix Lamberts vindt executive search in Nederland een misbruikt begrip. "Namens een opdrachtgever adverteren en dat benoemen als Executive Search dienstverlening laat zich nog het beste vergelijken met het aan het einde van de dag opmaken van de kas een accountantscontrole te noemen." “We zijn gebaat bij wat de Londense en New Yorkse arbeidsmarkt ons leert over de manier waarop objectief meetbare dienstverlening bijdraagt aan succesvolle resultaten.��?

In een nadere toelichting op het persbericht zegt Lamberts dat dit voor opdrachtgevers betekent dat het resultaat van de dienstverlening "helder en betrouwbaar" wordt. "Het geeft een betrouwbare indicatie van de kwaliteit van de dienstverlening. Dit past in onze stellige professionele mening dat de Executive Search dienstverlening transparant moet zijn in proces en in uitkomst. Dat is nu geenszins het geval. Proces en performance zijn veelal een black box."

Of de cijfers die straks worden gepubliceerd daadwerkelijk zoveel zeggen over de dienstverlening, weet ik niet. Misschien zegt het meer over hoe selectief een bureau is met het aannemen van opdrachten. En een plaatsing is natuurlijk pas echt een goed resultaat als de geplaatste kandidaat ook na verloop van tijd daadwerkelijk de juiste match blijkt te zijn voor de opdrachtgever.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?