Wervingsadvertentie in krant bereikt vooral 40+ers

Wie jonge sollicitant wil zien, moet ook andere wervingsmedia benutten.

Bij 70 van de 100 huishoudens in Nederland valt dagelijks een krant in de brievenbus. Een prima medium, dus, om een wervingsadvertentie in te plaatsen. Mogelijk wel, alleen worden kranten voornamelijk gelezen door veertig-plussers. Dat blijkt uit onderzoek van Wegener DMgegevens.

Volgens Cebuco, de marketingorganisatie van de dagbladen, zou uit eerder onderzoek blijken dat mensen al vanaf hun dertigste naar de krant grijpen. Wel is bekend dat vooral ouderen de tijd nemen voor hun dagblad. Lezers van 35 jaar en ouder bestuderen dagelijks tot een uur lang uitgebreid de krant.

Wie vooral uit is op een jongere medewerker, doet er dus goed aan om ook andere wervingsmedia in de wervingscampagne te betrekken, zoals Internet. Overigens worden de gratis kranten Metro en Spits wèl veel door jongeren gelezen, waardoor een wervingsadvertentie daar wellicht meer reacties van jongere sollicitanten oplevert.

Volgens Cebuco hebben landelijke dagbladen in Nederland een oplage van 1,8 miljoen exemplaren; de oplage van regionale dagbladen telt 2,1 miljoen exemplaren. De totale oplage van de Nederlandse dagbladen komt daarmee uit op 3,9 miljoen. Daarbij komt dat 26% van deze exemplaren nog eens doorgegeven wordt aan bijvoorbeeld de buren.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?