Tijdens de coronacrisis worden werving- en selectieprocedures vaker online afgehandeld, inclusief videogesprekken. Dat blijkt veel efficiënter, want vacatures staan nu gemiddeld 15 dagen korter open dan voorheen. De gemiddelde tijd dat vacatures bij werkgevers online stonden is gedaald van 60 dagen in de periode voor de coronacrisis naar gemiddeld maar 47 dagen nu. Werkgevers werven nu ook meer zelf en besteden de werving tijdens de coronacrisis minder uit aan externe recruiters.
Ook bij uitzend- en recruitmentbureaus verloopt de procedure nu sneller. Vóór corona stonden vacatures daar gemiddeld 34 dagen online stonden, tegen 29 dagen nu.
Solliciteren via video verloopt sneller
Het kortere wervingsproces komt vooral door online video-interviews, die eenvoudiger en sneller te plannen zij. Hierdoor wordt het totale werving- en selectieproces versneld. Dit blijkt uit de analyse van miljoenen unieke online geplaatste vacatures sinds 2018 van Jobdigger door arbeidsmarktadviesbureau Intelligence Group en de resultaten van voorgaande Recruitment Kengetallen Onderzoeken.
“Het voordeel van het video-solliciteren is dat zowel de wervende organisatie als de kandidaat sneller een gesprek kunnen inpassen in hun (digitale) agenda dan in persoon. Dit komt onder andere doordat er geen reistijd is”, stelt Adelbert Smal van Jobdigger.
Vooral bij dienstverlenend personeel en verkopers
Bij alle beroepsgroepen is de doorlooptijd van vacatures sterk gedaald met uitzondering van de beroepsgroep ‘ambachtslieden’. Ten opzichte van 2018 is de daling het grootste bij de beroepsgroep ‘dienstverlenend personeel en verkopers’ met -51%, gevolgd door ‘bedieningspersoneel van machines en installaties, assembleurs’ (-44%) en ‘elementaire beroepen’ (-36%).
Alleen bij ambachtslieden is de doorlooptijd gestegen, waarschijnlijk door het feit dat video-solliciteren bij deze doelgroep minder vanzelfsprekend is en fysieke afspraken minder makkelijk worden gemaakt. Ook de schaarste zal hier een rol spelen, ondanks dat schaarste in de meeste gevallen een versnelling oplevert in het proces.
Minder vacatures via externe recruiters
Door de coronacrisis verkleint ook het verschil in de doorlooptijd van vacatures tussen werkgevers en externe recruiters. Nu is er nog een verschil van 18 dagen in het voordeel van recruitmentbureaus, maar dat was voor corona nog gemiddeld 30 dagen.
Op meer onderdelen lijkt het gat te worden gedicht. Zo was in 2018 bijna twee derde van de unieke vacatures in Nederland van bureaus. Dat percentage is nu gedaald naar 54%.
Werkgevers actiever op vacaturemarkt
In vergelijking met een jaar geleden zijn er nu meer recruitmentbureaus actief op de arbeidsmarkt (+1,2%). Dat is maar een bescheiden stijging in verhouding met de ruim +10% meer werkgevers die nu actief aan het werven zijn. Ten opzichte van 2018 zijn ruim 10% minder recruitmentbureaus actief in Nederland. Dat komt door consolidatie in de sector, waarbij recruitmentbureaus samengaan of worden overgenomen door grotere partijen.
Hoewel recruitmentbureaus marktaandeel lijken te verliezen op de vacaturemarkt, zijn ze volgens Intelligence Group toch onmisbaar voor het functioneren ervan. “Zij zijn de aanjager van innovatie, automatisering en digitalisering. Werkgevers blijven schaarste aanpakken met harder werken en meer recruiters, in plaats van slimmer en doelgroepgerichter werven. Bureaus houden daarmee een substantieel voordeel”, aldus Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group.