Werkgevers in Nederland die een vacature moeten vervullen, zijn op zoek naar mensen die goed kunnen samenwerken en analyseren. Samen met het bereiken van doelen, zijn dit de drie meest gevraagde competenties van werkgevend Nederland.
Dit meldt HRorganizer, dat software aanbiedt voor selectie en performancemanagement. Het bedrijf analyseerde hiervoor 10.036 assessments van 49 organisaties.
Werkgevers zetten steeds vaker assessment in om de juiste kandidaat te selecteren voor een functie. Een selectie van relevante competenties voor de functie vormt hiervoor de basis.
Samenwerken en analyseren
Met 57 procent wordt de competentie ‘analyseren’ het meest gekozen bij de zoektocht naar nieuw personeel. Naast analyseren is er een duidelijke voorkeur voor ‘samenwerken’ (47%) en ‘doelen bereiken’ (38%).
Wanneer gekeken wordt naar assessmentprogramma’s die het afgelopen half jaar nieuw zijn gestart, valt op dat de top drie belangrijkste competenties er anders uitziet. Zo neemt ‘samenwerken’ hier een eerste plek in (56%), gevolgd door ‘zelfsturen’ (49%). De competentie ‘analyseren’ zakt twee plaatsen en sluit met 43 procent de top drie af.
Ontwikkeling van competenties
De resultaten van het assessment maakt ook zichtbaar wat het ontwikkelpotentieel is op een competentie. Kandidaten die niet sterk zijn in analyseren, zullen deze competentie niet snel kunnen leren. De competenties samenwerken, doelen bereiken en zelfsturen zijn daarentegen wel ontwikkelbaar.
Maarten Hack, CEO bij HRorganizer, ziet de toenemende wendbaarheid van organisaties als verklaring voor het belang van zelfsturing door medewerkers: “Zelfsturend personeel is in dit geval goud waard. Bedrijven die zelfsturend talent aan zich kunnen binden, kunnen makkelijker omgaan met veranderingen en zullen hun innovatiekracht zien toenemen. Met als resultaat dat de werkgever en werknemer samen excelleren.”