Om jong personeel te kunnen binden is het voor werkgevers belangrijk om rekening te houden met wat hen gelukkig maakt. Maar volgens 40 procent van de bestuurders, lukt het hun bedrijven niet goed genoeg om jong talent te binden en te behouden. Dat jongeren zo snel weglopen, moet HR zich aanrekenen.
Samen met de veranderende marktomstandigheden (45%) en de veroudering van het personeelsbestand (41%), vormt het binden van jong talent de grootste bedreiging voor het personeelsbeleid, vinden bestuurders van die bedrijven. Dit blijkt uit het jaarlijkse Benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Raet.
Jonge talenten zijn zo vertrokken
Jong personeel blijkt niet honkvast te zijn. Het onderzoek laat zien dat de ruime meerderheid van generatie Y (64%) binnen nu en twee jaar voor een andere baan zal kiezen. In hun zoektocht naar een nieuwe werkgever kijken zij net zo vaak als de oudere generatie naar salaris (49%), maar letten zij meer dan gemiddeld op uitdaging in het werk (47% vs. 32%), carrièremogelijkheden (19% vs. 4%) en het aanbod van trainingen en opleidingen (10% vs. 3%).
Zaken waar generatie Y in mindere mate naar kijkt, zijn de eigen verantwoordelijkheid (8%) en de maatschappelijke relevantie van het werk (7%). Dit terwijl 46 procent van de werkgevers juist de maatschappelijke relevantie van het werk en 40 procent de mate van verantwoordelijkheid aangrijpen om zich te onderscheiden als aantrekkelijk werkgever.
Werkgever moet zich beter profileren
Peter Kuijt, kennismanager Talent Management bij Raet: “Om jong talent aan te trekken, is het belangrijk om je als werkgever direct goed te profileren. Het is zonde als een werkgever de focus legt op maatschappelijke relevantie en de mate van eigen verantwoordelijkheid, terwijl de generatie van de toekomst dit niet belangrijk vindt.”
Volgens Kuijt willen jonge professionals zich identificeren met een organisatie, daarom moeten organisaties laten zien waarom het bij hen leuk en boeiend is. “Neem potentiële medewerkers mee in wat er achter de schermen van een bedrijf gebeurt via bijvoorbeeld social media. Laat zien wat ze kunnen verwachten in hun onboarding-proces en ontwikkelmogelijkheden. Wanneer de jonge medewerkers eenmaal binnen zijn, is het belangrijk dat ze geboeid blijven. Geef ze voldoende uitdaging in hun werk, beloon ze en laat zien dat je als werkgever dichtbij hen staat. Doe vooral ook wat je beloofd hebt en laat hun ontwikkeling niet ondersneeuwen door werkdruk of andere prioriteiten”, adviseert Kuijt.
MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief