Bedrijven proberen wendbaarder te worden. Daarom zullen ze de organisatie zo inrichten, dat die vlug op vragen uit de markt kan reageren. Alles draait daarbij om talent, op alle niveaus van de organisatie. En HR moet zorgen dat die organisatie vol talenten goed blijft functioneren. Dus krijgt de HR-professional nieuwe taken, met een nieuwe taakopvatting.
Dat staat in het rapport Trends Reshaping the Future of HR: HR Drives the Agile Organization van organisatieadviesbureau Accenture.
HR-professional krijgt nieuwe taakopvatting
Een wendbare organisatie betekent niet alleen een andere strategie met nieuw leiderschap, maar ook een nieuwe ordening van de organisatie, aangepaste marketingplannen, uitmuntende uitvoering, en solide beheer van de financiën.
De taak van de HR-professional is de organisatie te helpen om wendbaar te blijven. HR moet zorgen dat er voldoende werkkracht is om de kerntaken van de organisatie uit te voeren. Mensen die aan de kerntaken werken, moeten gemotiveerd, productief en wendbaar blijven. Dat leidt tot een nieuwe rol en taakopvatting voor HR, waarbij ook andere middelen nodig zijn om de organisatie te ondersteunen.
Talent nodig op alle niveaus
Een organisatie wordt niet wendbaarder door dat van bovenaf op te leggen. Dat gebeurt alleen als iedereen de noodzaak daarvan erkent en daar ook naar handelt. Dat betekent een andere manier van samenwerken binnen de organisatie, waarbij van alle managers en medewerkers maximale inzet en flexibiliteit wordt gevraagd.
De wendbare organisatie wil mensen op verschillende plekken kunnen inzetten, of wisselende teams samenstellen, afhankelijk van de vraag en het werkaanbod. Organisaties kunnen zo experimenteren, innoveren en nieuwe vaardigheden aanleren. Medewerkers zullen daardoor een grotere behoefte krijgen om hun kennis en vaardigheden te vergroten, waardoor de vraag naar opleidingen en trainingen zal stijgen. Talentmanagement wordt door deze ontwikkelingen het belangrijkste instrument waarmee HR de organisatie kan bedienen.
Zo maakt HR de organisatie wendbaarder
Om de organisatie goed te bedienen, zal HR minder in vastomschreven functies en functiegebouwen moeten denken. Want wendbare organisaties vragen vaak om een mix van vaardigheden die minder vast liggen. Omdat veel P-instrumenten nu verbonden zijn aan de functieomschrijving (zoals salaris, carrièremogelijkheden, bonussen) zullen die minder rigide moeten worden.
Dat zal bijvoorbeeld ook kunnen gelden voor het systeem van functioneringsgesprekken en beoordelen. Want medewerkers gaan op meer verschillende plekken werken, zodat de ‘eigen manager’ niet altijd meer volledig zicht heeft op het functioneren.
Verder moet HR in wendbare organisaties zich volgens het rapport vooral gaan richten op: