Zo verander je HR van kostenpost naar winstmaker

Als HR-professional ben je ervan overtuigd dat je werk er echt toe doet. Maar als het aankomt op harde cijfers, wijzen je finance collega’s er fijntjes op dat ze HR toch als kostenpost inboeken. Maar met een aantal verschuivingen in het werkterrein, is het mogelijk om HR te veranderen van kostenpost naar winstmaker.



‘Om succesvol te worden als winstmaker, moet HR zich richten op de zaken die het bedrijf ook echt succes kunnen brengen’, meldt organisatiepsycholoog Steve Johnson, managing director bij Transfirmation Partners. Dan moet dat HR zich wel (nog) minder bezighouden met het uitvoeren van ‘personeelswerk’ (of ‘transactionele HR’). In plaats daarvan gaan we meerwaarde leveren door slimme diensten te ontwikkelen voor het management, de medewerkers en de organisatie.

Personeelsnet werkt hieronder de koerswijziging uit die HR volgens Steve Johnson moet doorvoeren om als winstmaker van de organisatie te worden gezien.

Meer winst is ook goed voor HR
Als HR-professionals houden we ons over het algemeen niet direct bezig met winst of verlies van het bedrijf. We merken natuurlijk wel de gevolgen: gaat het goed, dan moeten we bijvoorbeeld meer personeel aannemen, opleidingsprogramma’s intensiveren en zorgen dat meer fte’s netjes binnen de organisatie terecht komen. Gaat het slechter, dan werken we mee aan reorganisaties, het sociaal plan en –helaas ook- aan het ontslag van personeel.

ZELF DOEN: Verbeterplan peroneelbeleid

Een winstgevende bedrijfsvoering is dus voor HR ook van belang, want als het goed gaat met de organisatie, kan HR daar ook van profiteren. Daarom is het helemaal niet zo’n gek idee om als HR-afdeling diensten te ontwikkelen die het bedrijf geld op kunnen leveren. Dat zijn geen totaal andere diensten, maar wel verschuift de focus van de verschillende werkterreinen binnen HR.

Daarvoor is wel een ommezwaai nodig, maar dat kan zonder daarvoor de kernwaarde van HR overboord te gooien. Want ook met HR-diensten die bijdragen aan de winst, blijft de mens binnen de organisatie nog steeds centraal staan. En dat zal een opluchting zijn voor HR-professionals die bang zijn dat HRM verwatert tot een onderafdeling van de directie FEZ.

HR-diensten die voor meer winst zorgen
Waar moet je nou aan denken als het gaat over diensten die HR in een winstmaker kunnen veranderen? Soms gaat het dan over nieuwe taken voor HR, maar in de meeste gevallen om een heroriëntatie binnen gebruikelijke werkterreinen als recruitment, talentontwikkeling, opleidingen en arbeidsvoorwaarden.
Kernwoord hierbij is ‘actief’: HR moet niet afwachten wat er aan taken aanspoelt, maar actief op zoek naar wat het kan bijdragen aan de organisatorische vormgeving, strategische talentontwikkeling, leiderschapsontwikkeling en personeelsplanning.

  • Als eerste stap moet HR aan de hand van de winstmogelijkheden van het bedrijf, aandachtsgebieden in kaart brengen die versterking en ondersteuning van HR kunnen gebruiken. Daarvoor moeten HR-professionals zich wel meer verdiepen in de business modellen van de organisatie, de levenscycli van producten of diensten en het effect op de winstgevendheid. Zonder dergelijke bedrijfskundige kennis, wordt het moeilijk om een effectieve bijdrage te kunnen leveren.

 

  • Als voorbeeld van een cluster nieuwe HR-diensten, noemt Johnson het versterken van het analytisch en strategisch vermogen van beslissers. Bijvoorbeeld door het aanwakkeren van de financiële know how binnen de hele organisatie, het begeleiden en trainen van verkoop- en salespersoneel en het versterken van goed werkgeverschap. Daardoor wordt ook het employer brand meer waard en is het eenvoudiger om het broodnodige nieuwe talent aan te kunnen trekken.

 

  • Binnen de organisatie kan HR verder meerwaarde aantonen door daadwerkelijk (pro-)actief bij te dragen aan (organisatie-)veranderingen, door op eigen initiatief met ideeën te komen voor de verbetering van de efficiency in het bedrijf. Ook een managementprogramma dat beslissers helpt om hun afdelingen beter te leiden is een voorbeeld van een dienst die positief bijdraagt aan de waarde van HR voor de organisatie.

 

  • Op strategisch niveau, kan HR extra waarde creëren door brede (personele-) kengetallen te verzamelen van globale, landelijke en regionale concurrenten en partners. Die gegevens kunnen helpen om de organisatiestrategie aan te passen zodat het bedrijf ook in de toekomst winstgevend kan blijven. Daarbij denkt Johnson niet alleen aan de gebruikelijke personeelskengetallen, maar ook aan gebieden als technologische ontwikkelingen, de mogelijkheden van outsourcing en zelfs aan huisvesting en vastgoed (waar heel veel geld in omgaat). Dat laatste ligt nu nog niet zo voor de hand voor HR, maar aan ontwikkelingen als Het Nieuwe Werken is te merken dat huisvestingsbeleid en HR-strategie zeker raakpunten hebben.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

 

// <![CDATA[ (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); // ]]>
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?