Zoekt Google nieuwe werknemers met een hond?

Zoekmachine-ontwikkelaar en de verkoper van advertenties Google gaat zijn recruitment over een andere boeg gooien. Dat meldt The New York Times vandaag. Google krijgt meer dan 100.000 sollicitaties per maand en wil daarom het selectieproces beter ondersteunen met automatisering. Ook wil het bedrijf dat door de snelle groei veel vacatures heeft, breder kijken dan alleen de beste jongetjes van de klas. Met de traditionele werving- en selectiemethoden vreest het bedrijf veel geschikte kandidaten te missen. Om er achter te komen welke levenservaring of persoonlijkheid een top-werknemer maakt voor Google, heeft het bedrijf al zijn werknemers gevraagd een lijst met 300 vragen in te vullen. Vragen naar feiten (zoals beheersing van programmeertalen), naar gedrag (is je bureau opgeruimd), naar persoonlijkheid (ben je extrovert of introvert) en minder gebruikelijke vragen (op welke tijdschriften ben je geabonneerd, welke huisdieren heb je). De antwoorden van de werknemers zijn vergeleken met hun prestaties. Op basis hiervan heeft Google een online vragenlijst ontwikkeld voor sollicitanten. Het bedrijf verwacht dat de testscore (die kan variëren 0 tot 100 punten) goed voorspelt of een kandidaat zich staande zal weten te houden in de chaotische en competentieve cultuur van Google. Uit het onderzoek onder de huidige werknemers bleek overigens dat het bezit van een huisdier weinig zegt over de prestaties van de medewerker. In de uiteindelijke test heeft Google wel een andere, kennelijk meer onderscheidende vraag opgenomen: heb je ooit geld verdiend met catering of met het uitlaten van een hond?

Het hoofdkantoor van GoogleZoekmachine-ontwikkelaar en de verkoper van advertenties Google gaat zijn recruitment over een andere boeg gooien. Dat meldt The New York Times vandaag.

Google krijgt meer dan 100.000 sollicitaties per maand en wil daarom het selectieproces beter ondersteunen met automatisering. Ook wil het bedrijf dat door de snelle groei veel vacatures heeft, breder kijken dan alleen de beste jongetjes van de klas. Met de traditionele werving- en selectiemethoden vreest het bedrijf veel geschikte kandidaten te missen.

Om er achter te komen welke levenservaring of persoonlijkheid een top-werknemer maakt voor Google, heeft het bedrijf al zijn werknemers gevraagd een lijst met 300 vragen in te vullen. Vragen naar feiten (zoals beheersing van programmeertalen), naar gedrag (is je bureau opgeruimd), naar persoonlijkheid (ben je extrovert of introvert) en minder gebruikelijke vragen (op welke tijdschriften ben je geabonneerd, welke huisdieren heb je). De antwoorden van de werknemers zijn vergeleken met hun prestaties.
Op basis hiervan heeft Google een online vragenlijst ontwikkeld voor sollicitanten. Het bedrijf verwacht dat de testscore (die kan variëren 0 tot 100 punten) goed voorspelt of een kandidaat zich staande zal weten te houden in de chaotische en competentieve cultuur van Google.

Uit het onderzoek onder de huidige werknemers bleek overigens dat het bezit van een huisdier weinig zegt over de prestaties van de medewerker. In de uiteindelijke test heeft Google wel een andere, kennelijk meer onderscheidende vraag opgenomen: heb je ooit geld verdiend met catering of met het uitlaten van een hond?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?