Bedrijfscommunicatie blijft niet intern

E-mail verliest terrein. Werknemers communiceren steeds meer via netwerksites als Hyves en LinkedIn, weblogs en via Twitter. Dat blijkt uit een onderzoek van marketingbureau Nielsen Online waarover NRC Handelsblad onlangs schreef. Met het gebruik van deze nieuwe kanalen komt bedrijfscommunicatie steeds vaker onder ogen van mensen die niet voor jouw bedrijf werken. Het valt niet meer bij te houden voor ICT-afdelingen. De laatste versie van de email-software, een goed werkend intranet in de lucht houden, is niet meer voldoende. Jonge werknemers Jonge werknemers willen de sociale netwerk- en andere handige sites waar ze thuis mee communiceren, ook op kantoor gebruiken. Waarom e-mailen als je ook een berichtje kunt krabbelen op Hyves? Of als je via MSN of Twitter snel je bedrijfscontacten snel bijpraten? Als je samen een stuk schrijft, waarom alsmaar een document heen en weer mailen als je ook via internet (bijvoorbeeld via Google Documents of via wiki's) veel makkelijker kunt samenwerken? En of we het leuk vinden of niet: niets houdt de werknemers tegen. Als het bedrijf niet zelf dit soort faciliteiten heeft, regelen ze het zelf via internet. Dat is snel geregeld en het kost niets. Zie ook de discussie hierover bij NRC Next. Onwennig Voor veel organisaties levert dit onwennige situaties op. Werknemers die op Hyves, in LinkedIn-groepen of bij weblogs met andere professionals bedrijfsproblemen bespreken. Medewerkers die via de korte boodschappen van Twitter snel de laatste informatie uitwisselen. Zo kunnen zij zelfs via hun Blackberry of iPhone live verslag doen op Twitter van belangrijke interne bijeenkomsten. Zo is hun netwerk snel op de hoogte, maar misschien ook wel de klant of de concurrent. Drie strategieën Voor werkgevers zijn er ruwweg drie strategieën om hier bewust mee om te gaan: Medewerkers verbieden moderne, open communicatiekanalen te gebruiken voor bedrijfscommunicatie; Bedrijven die hun medewerkers toch willen faciliteren met moderne communicatie-kanalen, zorgen ervoor dat hun intranet helemaal 'up to date' is (met alle ICT-investeringen die hierbij horen). Deze bedrijven accepteren dat de groeiende groep freelancers, leveranciers en andere partijen waarmee wordt samengewerkt, minder makkelijk toegang krijgen tot de bedrijfsinformatie die voor hen relevant is; Moderne communicatiekanalen omarmen en kiezen voor transparantie; deze werkgevers accepteren dat hun interne communicatie ook meteen externe communicatie is die bij klanten en concurrenten terecht kan komen; Werknemers zoveel mogelijk hun eigen communicatiekanaal laten kiezen; waarbij bedrijven de medewerkers ermee leren omgaan en hen voortdurend wijzen op de consequenties. Heeft jouw bedrijf hierover al nagedacht en een bewuste keuze gemaakt voor de manier waarop het bedrijf wil dat werknemers communiceren? Lees ook: HR moet opnieuw leren communiceren.

Bedrijfscommunicatie blijft niet internE-mail verliest terrein. Werknemers communiceren steeds meer via netwerksites als Hyves en LinkedIn, weblogs en via Twitter. Dat blijkt uit een onderzoek van marketingbureau Nielsen Online waarover NRC Handelsblad onlangs schreef.

Met het gebruik van deze nieuwe kanalen komt bedrijfscommunicatie steeds vaker onder ogen van mensen die niet voor jouw bedrijf werken.

Het valt niet meer bij te houden voor ICT-afdelingen. De laatste versie van de email-software, een goed werkend intranet in de lucht houden, is niet meer voldoende.

Jonge werknemers
Jonge werknemers willen de sociale netwerk- en andere handige sites waar ze thuis mee communiceren, ook op kantoor gebruiken. Waarom e-mailen als je ook een berichtje kunt krabbelen op Hyves? Of als je via MSN of Twitter snel je bedrijfscontacten snel bijpraten? Als je samen een stuk schrijft, waarom alsmaar een document heen en weer mailen als je ook via internet (bijvoorbeeld via Google Documents of via wiki's) veel makkelijker kunt samenwerken?

En of we het leuk vinden of niet: niets houdt de werknemers tegen. Als het bedrijf niet zelf dit soort faciliteiten heeft, regelen ze het zelf via internet. Dat is snel geregeld en het kost niets. Zie ook de discussie hierover bij NRC Next.

Onwennig
Voor veel organisaties levert dit onwennige situaties op. Werknemers die op Hyves, in LinkedIn-groepen of bij weblogs met andere professionals bedrijfsproblemen bespreken.
Medewerkers die via de korte boodschappen van Twitter snel de laatste informatie uitwisselen. Zo kunnen zij zelfs via hun Blackberry of iPhone live verslag doen op Twitter van belangrijke interne bijeenkomsten. Zo is hun netwerk snel op de hoogte, maar misschien ook wel de klant of de concurrent.

Drie strategieën
Voor werkgevers zijn er ruwweg drie strategieën om hier bewust mee om te gaan:


  • Medewerkers verbieden moderne, open communicatiekanalen te gebruiken voor bedrijfscommunicatie; Bedrijven die hun medewerkers toch willen faciliteren met moderne communicatie-kanalen, zorgen ervoor dat hun intranet helemaal 'up to date' is (met alle ICT-investeringen die hierbij horen). Deze bedrijven accepteren dat de groeiende groep freelancers, leveranciers en andere partijen waarmee wordt samengewerkt, minder makkelijk toegang krijgen tot de bedrijfsinformatie die voor hen relevant is;

  • Moderne communicatiekanalen omarmen en kiezen voor transparantie; deze werkgevers accepteren dat hun interne communicatie ook meteen externe communicatie is die bij klanten en concurrenten terecht kan komen;

  • Werknemers zoveel mogelijk hun eigen communicatiekanaal laten kiezen; waarbij bedrijven de medewerkers ermee leren omgaan en hen voortdurend wijzen op de consequenties.


Heeft jouw bedrijf hierover al nagedacht en een bewuste keuze gemaakt voor de manier waarop het bedrijf wil dat werknemers communiceren?

Lees ook:
HR moet opnieuw leren communiceren.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?