Bedrijven en hun merken verliezen invloed. Mensen organiseren zich steeds meer met hun vrienden en andere relaties in online communities. Deze netwerken krijgen zoveel invloed, dat bedrijven die niet inspelen op de wensen van deze communities, het erg moeilijk zullen krijgen. Dat is in hoofdlijnen de visie van Jeremiah Owyang, senior analyst bij Forrester Research. Hij heeft deze visie vorige week gepresenteerd bij de CSN-conferentie. Wat betekent deze visie voor HR en recruitment? Netwerksites als Hyves en LinkedIn zijn in Nederland al heel populair. Uit onderzoek van Forrester blijkt dat nergens zoveel mensen deelnemen aan online netwerken als in Nederland. Jeremiah Owyang van Forrester verwacht dat dit aantal wereldwijd als gevolg van de recessie alleen maar zal groeien. Mensen die zonder werk komen te zitten, hebben meer tijd om actief te zijn in netwerken en zullen deze gebruiken om weer aan het werk te komen. Sociaal surfen Het internetten zoals we het nu kennen, zal sterk veranderen als we Owyang mogen geloven. Door slimme, technologische vernieuwingen wordt surfen een echte, sociale activiteit. Op alle sites waar je bent, kun je je online ‘vrienden’ meenemen. Deze online relaties zitten straks niet meer opgesloten in gescheiden, netwerksites als Hyves, LinkedIn en Facebook. Websites herkennen straks wie je bent en selecteren de inhoud die het beste past bij jouw profiel. Je kunt dus een hele andere site gepresenteerd krijgen dan bijvoorbeeld je ouders. Je kunt straks ook zien op welke sites je vrienden zijn geweest en wat zij vonden van de site en van de producten van het bedrijf. Overigens zullen mensen straks wel zelf kunnen bepalen welk deel van hun totale profiel/identiteit voor wie zichtbaar is. Meer invloed voor communities Online communities winnen dus steeds meer aan invloed. Online netwerken worden zelfs instituties die binnen vijf jaar, zo is de voorspelling van Owyang, eigen producten en diensten bedenken waarop bedrijven kunnen inschrijven. Communities van gelijkgestemden worden belangrijker dan corporate sites. Bedrijven gaan mensen dan ook opzoeken in communities waar ze te vinden zijn. Gevolgen voor HR en recruitment Als we doordenken op de visie van Owyang, wat zullen dan de consequenties zijn voor het HR-vak? Het is misschien koffiedik kijken, maar wie goed kijkt, ziet nu al trends die deze kant uitgaan: De reputatie van bedrijven wordt steeds kwetsbaarder. Medewerkers zijn actief in online netwerken. Via hun profiel kunnen ze straks zelfs – al dan niet bedoeld – worden herkend als één van jouw medewerkers. Bedrijven worden hierdoor steeds meer zichtbaar als de optelsom van mensen van vlees en bloed met alle positieve, maar ook dubieuze kanten. Medewerkers die niet tevreden zijn over hun werk(gever) kunnen het imago van het bedrijf makkelijk beschadigen. Net als marketeers zullen recruiters te vinden zijn waar de kandidaten zijn; in online netwerken. Als bedrijven met communities samenwerken om producten te verfijnen en zelfs te ontwikkelen, kunnen recruiters daar ook betrokken kandidaten vinden die het bedrijf al goed kennen en die soms al hebben meegewerkt aan de doorontwikkeling van producten. De online communities kunnen voor bedrijven ook fungeren als een ruilbeurs van opdrachten. Er kunnen vormen van samenwerking, van werkvormen ontstaan die leiden tot een nieuwe arbeidsmix van eigen werknemers, andere professionals, produktenthousiastelingen en vrijwilligers. Het traditionele CV verdwijnt. Websites van bedrijven herkennen automatisch aan het profiel van de bezoeker of deze interessante kwalificaties heeft als werknemer of freelancer. Zo krijgt de ene sitebezoeker wel een vacature of opdracht voorgeschoteld , terwijl de ander deze niet te zien krijgt. Vacaturesites zullen verdwijnen als grote bak met vacatures die slecht doorzoekbaar zijn. Zij behouden bestaansrecht als ze erin slagen de juiste vacatures/opdrachten onder de aandacht van relevante kandidaten te brengen in communities. Niet zonder slag of stoot Als de visie van Jeremiah Owyang uitkomt, zal het niet zonder slag of stoot gaan. We krijgen te maken met overgangsperiode waarin we niet alleen worden geconfronteerd met technische uitdagingen en juridische zaken (bijvoorbeeld privacy), maar ook met aanpassingsproblemen van bedrijven en hun werknemers. Lees ook: 10 eigenschappen van nieuwe werknemers (Urs Gasser op de CSN-conferentie) Nieuwe generatie niet onder de indruk van baas of experts (Urs Gasser over de consequenties van de nieuwe generatie op de werkvloer) Een uitgebreide samenvatting van Jeremiah Owyang's visie (vooral interessant voor internetmarketeers van het Nederlandse blog RecruitmentMatters) Web Strategy (het weblog van Jeremiah Owyang) CSN Blog.
Bedrijven en hun merken verliezen invloed. Mensen organiseren zich steeds meer met hun vrienden en andere relaties in online communities. Deze netwerken krijgen zoveel invloed, dat bedrijven die niet inspelen op de wensen van deze communities, het erg moeilijk zullen krijgen.
Dat is in hoofdlijnen de visie van Jeremiah Owyang, senior analyst bij Forrester Research. Hij heeft deze visie vorige week gepresenteerd bij de CSN-conferentie.
Wat betekent deze visie voor HR en recruitment?
Netwerksites als Hyves en LinkedIn zijn in Nederland al heel populair. Uit onderzoek van Forrester blijkt dat nergens zoveel mensen deelnemen aan online netwerken als in Nederland.
Jeremiah Owyang van Forrester verwacht dat dit aantal wereldwijd als gevolg van de recessie alleen maar zal groeien. Mensen die zonder werk komen te zitten, hebben meer tijd om actief te zijn in netwerken en zullen deze gebruiken om weer aan het werk te komen.
Sociaal surfen
Het internetten zoals we het nu kennen, zal sterk veranderen als we Owyang mogen geloven. Door slimme, technologische vernieuwingen wordt surfen een echte, sociale activiteit. Op alle sites waar je bent, kun je je online ‘vrienden’ meenemen. Deze online relaties zitten straks niet meer opgesloten in gescheiden, netwerksites als Hyves, LinkedIn en Facebook.
Websites herkennen straks wie je bent en selecteren de inhoud die het beste past bij jouw profiel. Je kunt dus een hele andere site gepresenteerd krijgen dan bijvoorbeeld je ouders.
Je kunt straks ook zien op welke sites je vrienden zijn geweest en wat zij vonden van de site en van de producten van het bedrijf.
Overigens zullen mensen straks wel zelf kunnen bepalen welk deel van hun totale profiel/identiteit voor wie zichtbaar is.
Meer invloed voor communities
Online communities winnen dus steeds meer aan invloed. Online netwerken worden zelfs instituties die binnen vijf jaar, zo is de voorspelling van Owyang, eigen producten en diensten bedenken waarop bedrijven kunnen inschrijven.
Communities van gelijkgestemden worden belangrijker dan corporate sites. Bedrijven gaan mensen dan ook opzoeken in communities waar ze te vinden zijn.
Gevolgen voor HR en recruitment
Als we doordenken op de visie van Owyang, wat zullen dan de consequenties zijn voor het HR-vak?
Het is misschien koffiedik kijken, maar wie goed kijkt, ziet nu al trends die deze kant uitgaan:
Lees ook:
10 eigenschappen van nieuwe werknemers (Urs Gasser op de CSN-conferentie)
Nieuwe generatie niet onder de indruk van baas of experts (Urs Gasser over de consequenties van de nieuwe generatie op de werkvloer)
Een uitgebreide samenvatting van Jeremiah Owyang's visie (vooral interessant voor internetmarketeers van het Nederlandse blog RecruitmentMatters)
Web Strategy (het weblog van Jeremiah Owyang)
CSN Blog.