Fusie mislukt door te weinig aandacht voor personeel

Naast cijfers ook de bedrijfscultuur onderzoeken.

Bij fusies besteden bedrijven te weinig aandacht aan het samenbrengen van culturen en de prestaties van personeel. Mede hierdoor is maar negen procent van de fusies succesvol. Dit blijkt uit een internationale studie van onderzoeks- en adviesbureau Hay Group in samenwerking met de Parijse Sorbonne universiteit.

Om het samengaan van organisaties tot een succes te maken, is een goed voorbereide strategie nodig voor de situatie ná de fusie. Naast tastbare zaken als financiën en IT-systemen, moet daarbij juist ook gekeken worden naar minder tastbare aspecten, zoals bedrijfscultuur en personeel.

Zicht op cultuur
Zeventig procent van de managers heeft weinig zicht op de cultuur van het bedrijf dat wordt overgenomen en het type mensen dat er werkt. Daarom wil de helft de bedrijfscultuur voortaan beter in kaart brengen.

Tweederde vindt zelfs, dat prestatie-indicatoren van werknemers een betrouwbaarder beeld geven van een bedrijf dan alle andere cijfertjes. Toch gaven bijna alle ondervraagde managers tijdens de fusie prioriteit aan het traditionele boekenonderzoek. Ook een ruime meerderheid (55 procent) gaf prioriteit aan de integratie van IT-systemen.

Volgens 58 procent van de ondervraagden, resulteerde deze verkeerde focus in te weinig aandacht voor het succesvol samenbrengen van verschillende culturen. Bijna eenzelfde aantal (54 procent) erkende ook dat hiermee de overname in gevaar kwam.

Human capital audit
Iets meer dan een kwart van de bedrijven (27 procent) analyseerde voorafgaand aan een fusie of de bedrijfsculturen wel bij elkaar pasten. In 22 procent van de gevallen voerde de organisatie vooraf een zogenoemde human capital audit uit.

Een dergelijke audit is bepaald geen luxe, omdat ruim driekwart van de werknemers van de overgenomen bedrijven weerstand had tegen de overname. Bovendien blijkt dat 38 procent van de leidinggevenden geen goed gevoel had bij het ontstane organisatieklimaat na de overname.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?