Bij de invoering van Het Nieuwe Werken houden bedrijven te weinig rekening met de verschillen tussen werknemers. Daardoor valt het resultaat vaak tegen. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. Voor sommige organisaties of bedrijfsonderdelen kan Het Nieuwe Werken goed werken, maar voor andere is beter ervan af te zien.
Bij de invoering van Het Nieuwe Werken houden bedrijven te weinig rekening met de verschillen tussen werknemers. Daardoor valt het resultaat vaak tegen. Dat blijkt uit onderzoek van TNO.
Voor sommige organisaties of bedrijfsonderdelen kan Het Nieuwe Werken goed werken, maar voor andere is beter ervan af te zien.
Na de hoera-verhalen van de voorlopers en de 'doe maar gewoon dat is gek genoeg'-aanpak waarmee Yahoo veel publiciteit kreeg, is het tijd voor een genuanceerde benadering van Het Nieuwe Werken.
Verschillen tussen medewerkers
Uit het onderzoek van TNO in samenwerking met Profile Dynamics komt naar voren dat de ene medewerker de andere niet is. Als daar geen rekening mee wordt gehouden, kunnen de resultaten enorm tegenvallen.
TNO heeft gekeken naar de houding van de werknemers en hun gedrag ten opzichte van verschillende aspecten van Het Nieuwe Werken: het gebruik van ICT-middelen, thuis- en telewerken, flexibele werktijden en het gebruik van wisselende werkplekken op kantoor.
Persoonlijke drijfveren
In houding en gedrag bij het Nieuwe Werken zijn er verschillen tussen medewerkers, die volgens TNO samenhangen met de persoonlijke drijfveren van werknemers, met hun intrinsieke motivatie. Met deze kennis kunnen bedrijven beter inschatten hoe succesvol ze kunnen zijn met het invoeren van HNW.
Het Nieuwe Werken past het best bij:
"Mensen laten zich niet of nauwelijks door sociale druk of wenselijkheid dwingen tot gedrag dat niet bij ze past", aldus TNO. "Ook de stimulerende invloed die managers hebben op het gebruik van HNW-faciliteiten door medewerkers blijkt zeer beperkt."
Subculturen binnen organisaties
Het TNO-onderzoek maakt duidelijk dat investeringen in Het Nieuwe Werken vooral zinvol zijn als binnen het bedrijf veel mensen werken die gedreven worden door een behoefte aan vrijheid, inzicht en autonomie, omdat zij ook daadwerkelijk gebruik zullen maken van de faciliteiten.
Dit betekent overigens niet dat mensen met andere drijfveren "minder passend zouden zijn binnen een organisatie". "Zo zijn bijvoorbeeld planning, betrouwbaarheid en discipline essentieel voor functies die bijvoorbeeld te maken hebben met wetgeving, finance of safety."
TNO pleit daarom voor maatwerk, bijvoorbeeld op afdelings- of teamniveau, en soms zelfs voor een individuele aanpak. "Dit is van belang omdat binnen organisaties vaak subculturen ontstaan met een concentratie van bepaalde drijfveren die samenhangt met de aard van het werk."
Geen stimulatie nodig
Het goede nieuws is dat zo'n genuanceerde aanpak relatief makkelijk tot stand komt.
Als er binnen de organisatie een positieve houding is ten opzichte van Het Nieuwe Werken, is er verder "geen stimulatie door het management of via de cultuur nodig". Want mensen die positief tegenover HNW staan, maken er zelf werk van.