Op zaterdag 8 maart 2025 wordt wereldwijd Internationale Vrouwendag gevierd. Dat is een instituut met een betekenisvolle historie, maar er worden ook internationale themadagen georganiseerd die minder goed geworteld zijn. Niet zo gek dus, dat driekwart van de medewerkers sceptisch is over de manier waarop die dagen worden gevierd, zeker als die niet matchen met het personeelsbeleid op de werkvloer. Toch steunt een meerderheid beleid voor inclusie- en diversiteit. Want zes van de tien werknemers willen dat iedereen gelijk wordt behandeld op het werk, ongeacht geslacht, afkomst of seksuele voorkeur.
Internationale themadagen kunnen bijdragen aan bewustwording en maatschappelijke discussies, zoals blijkt uit de evenementen rondom Internationale Vrouwendag 2025. Voor werkgevers en HR-professionals liggen de uitdagingen echter in het vertalen van deze symbolische momenten naar structureel beleid. Alleen dan kunnen bedrijven geloofwaardig blijven en daadwerkelijk bijdragen aan een inclusieve werkomgeving.
In Nederland vinden nogal eens evenementen plaats waarin gelijke rechten, kansen en vrijheid centraal staan. Onderzoek van Top Employers Institute geeft aan dat veel werknemers sceptisch zijn over de manier waarop bedrijven inspelen op dit soort themadagen.
Mooie woorden omzetten in daden
Maar liefst 73 procent van de medewerkers in Nederland geeft aan dat internationale themadagen hen niet interesseren. Daarnaast vindt 32 procent dat bedrijven die te veel nadruk leggen op themadagen, ongeloofwaardig overkomen.
Want wanneer organisaties wél statements maken over gendergelijkheid, inclusie of andere maatschappelijke thema’s, verwachten medewerkers dat deze woorden ook worden omgezet in concrete acties.
Internationale Vrouwendag: hoe echt is de betrokkenheid?
Internationale Vrouwendag valt dit jaar op een zaterdag, zodat de aandacht op de werkvloer wellicht minder groot is. Al decennialang is dit echter een belangrijke dag voor vrouwenrechten en emancipatie.
In Nederland wordt dit in 2025 onder andere gevierd met evenementen bij Atria, een kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis. Hier staat dit jaar de feministische pionier Wilhelmina Drucker centraal, die 100 jaar geleden overleed. Daarnaast worden op 28 maart 2025 feministische filmmakers uit de Nederlandse geschiedenis belicht tijdens een Wikipedia-schrijfmiddag. Dit soort initiatieven laten zien dat themadagen een belangrijke rol kunnen spelen bij bewustwording en geschiedschrijving.
Gebrek aan actie leidt tot scepsis
Op de werkvloer ligt de situatie een stuk moeilijker. Want werknemers verwachten bijvoorbeeld niet alleen aandacht voor gelijke rechten op 8 maart, maar dan ook structurele maatregelen om gelijkheid te bevorderen. Volgens het onderzoek van Top Employers Institute komt de kritiek van werknemers vooral voort uit het feit dat themadagen vaak niet leiden tot structurele veranderingen.
Wel steun voor inclusie en diversiteit
Ondanks de scepsis over themadagen, is er positieve ontwikkeling te zien op het gebied van inclusie en diversiteit binnen organisaties:
Maak het geen loze woorden
Volgens Monica van der Meeren van Top Employers Institute, is de werkende Nederlander kritisch en niet tevreden met een ‘wassen neus’. Ze benadrukt dat het enkel omarmen van een themadag niet voldoende is.
“Je kan bijvoorbeeld de ‘week van het werkgeluk’ onder de aandacht brengen, maar dan verwachten werknemers ook dat er buiten deze week om gestuurd wordt op dit thema. Het exacte moment is minder van belang, maar hoe je invulling geeft aan de boodschap en het vervolg daarop, maakt het verschil.”
Wat betekent dit voor HR en werkgevers?
Voor HR-professionals en werkgevers betekent dit dat losse themadagen zonder structurele veranderingen steeds minder serieus worden genomen. Bedrijven die geloofwaardig willen overkomen, zullen zich dus niet alleen op 8 maart of Equal Pay Day moeten uitspreken over inclusie, maar dit ook moeten vertalen naar hun dagelijkse beleid.
Onderwerp |
Belangrijk om te weten |
Weinig interesse in loze themadagen |
73 procent van de medewerkers vindt internationale themadagen niet boeiend. |
Kritiek op oprechtheid |
32 procent twijfelt aan bedrijven die themadagen zonder concrete acties inzetten. |
Eisen aan transparantie |
41 procent vindt dat bedrijven die pleiten voor gelijke lonen ook hun salarissen openbaar moeten maken. |
Inclusiebeleid belangrijker dan campagnes |
59 procent wil gelijke behandeling; 14 procent ziet vrouwen in het topmanagement sneller vertrekken zonder inclusief beleid. |
Langdurig beleid is essentieel |
Werknemers verwachten dat bedrijven ook ná themadagen blijven werken aan diversiteit en inclusiebeleid. |