Januari is het moment om bedrijfsdoelen te communiceren

Het begin van een nieuw jaar, is hét moment om te communiceren wat de koers is van de organisatie. Maar 21 procent van de Nederlandse werknemers weet niets over de bedrijfsdoelstellingen en heeft dus geen idee waar de organisatie naar toe gaat in de komende periode.

In meer dan een kwart van de gevallen (27%) worden de bedrijfsdoelstellingen één keer per jaar gepresenteerd, meestal aan het begin van het jaar. In sommige gevallen wordt er nooit meer teruggekomen op de doelstellingen die door en voor de organisatie zijn opgesteld (17%). Dat blijkt uit het onderzoek ‘4 keer tijd voor goed HR-beleid: kwaliteit’ onder 1.019 werknemers uitgevoerd door Protime, adviesbureau voor workforce management-oplossingen.

Bedrijfsdoelstellingen geregeld evalueren
Protime deed vorig jaar ook onderzoek naar kwaliteit op de werkvloer. Toen zei 28 procent van werkend Nederland nog dat ze in het duister tastten als het gaat om de bedrijfsdoelstellingen, tegenover 21 procent dit jaar. Het aantal medewerkers dat niet wordt ingelicht over de doelen neemt dus af.

Daarnaast zijn er meer werknemers die zeggen dan de doelstellingen en de voortgang daarvan continu besproken worden met de manager. 23 procent van de medewerkers evalueert de bedrijfsdoelen geregeld met zowel zijn manager als met de rest van het team. Vorig jaar was dit slechts 16 procent.

Medewerker stimuleren om bedrijfsdoelen te halen
Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland vindt het opvallend dat nog steeds 21 procent van de werknemers geen idee heeft van de bedrijfsdoelstellingen. “Hoe ga je de doelstellingen halen als medewerkers geen idee hebben wat er moet gebeuren om dit voor elkaar te krijgen? Dat is een kansloze missie”, stelt Polman.

Toch geven cijfers ook reden voor optimisme. Want er wordt steeds vaker over de doelstellingen gesproken, zowel met de manager als met het gehele team. “Dat is een positieve ontwikkeling”, aldus Polman. “Alleen zo creëer je eigenaarschap en beweeg je de individuele medewerker om zich voor het bedrijf en zijn doelstellingen in te zetten.”

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?