Kandidaat centraal op recruitmentsite 2.0

Met de nieuwe generatie internetsites (web 2.0) raken consumenten er aan gewend dat zij "in control" zijn. Maar zodra zij solliciteren via een recruitmentsite, worden ze doorgaans gedwongen in gebruikerson-vriendelijke, omslachtige sollicitatie-procedures. Het lijkt er vaak op dat recruiters liever geen kandidaten via de eigen internet-site binnen krijgen. Taleo, een bedrijf dat gespecialiseerd in talentmanagement-systemen, heeft onlangs een white paper gepubliceerd over de kenmerken van een moderne recruitmentsite. Misschien niet fancy, wel functioneel. Functionaliteit voorop In de visie van Taleo staat functionaliteit voorop. Een recruitmentsite 2.0 heeft volgens het bedrijf drie kenmerken: - geavanceerde gebruikersvriendelijkheid - slim uitgekiend proces waarin kandidaten hun gegevens invoeren - optimale sturing door de kandidaat. De Werken bij-sites die deze kenmerken hebben, helpen volgens Taleo niet alleen de sollicitanten, maar ook de recruiters vooruit: - er worden meer online sollicitaties ingevuld - het imago van het bedrijf als werkgever verbetert - de hoeveelheid werk vermindert voor recruiters. Gebruikersvriendelijk De tips voor gebruikersvriendelijkheid van Taleo liggen misschien voor de hand. Maak het de kandidaat zo makkelijk mogelijk. Daar draait het om. Enkele voorbeelden: - richt de sollicitatieprocedure zo eenvoudig mogelijk in en maak in een schema duidelijk welke stappen de kandidaten nog moet doorlopen tijdens het solliciteren en welke hij al heeft gezet - geef uitgebreide informatie over het bedrijf en de baan; en probeer dat zo te doen dat de kandidaat hiervoor niet steeds naar andere webpagina's hoeft te klikken - zorg ervoor dat kandidaten bij het online invullen van hun informatie de vacature-beschrijving bij de hand hebben. Makkelijk in te vullen Voor veel sollicitanten is een ellenlang, online sollicitatieformulier een schrikbeeld. Op verschillende manieren kan het online solliciteren worden verbeterd: - met pull down-menu's kan de kandidaat makkelijk zijn opleiding selecteren (bijkomend voordeel van de recruiter: de informatie is van alle kandidaten op dezelfde manier beschikbaar en kan dus makkelijker worden doorzocht) - een kandidaat die eerder heeft gesolliciteerd, hoeft niet alle informatie uit zijn CV opnieuw in te typen; dit kan automatisch worden ingevuld met een correctiemogelijkheid - op basis van de gegevens die de kandidaat heeft ingevuld, worden relevante vacatures gepresenteerd. Kandidaat in control Een eenvoudig principe voor een nieuwe generatie recruitmentsite: de sollicitant is 'in control'. Voorbeelden hiervan: - de kandidaat kan vacatures en zoekopdrachten bewaren - sollicitaties kunnen in concept worden opgeslagen en door de kandidaat worden verstuurd wanneer hij daarmee klaar is - de sollicitatie kan als concept worden bekeken, desgewenst worden geprint en op de eigen computer worden opgeslagen - als de kandidaat een andere vacature ziet, kan hij zijn sollicitatie intrekken - de status van de sollicitatie kan via de site worden nagegaan - de kandidaat kan feedback krijgen over zijn sollicitatie. Maakt Taleo dit ook allemaal zelf waar op de eigen recruitmentsite? Je komt er pas echt achter als je daadwerkelijk online solliciteert. Maar wat direct opvalt is dat de eerste pagina direct een formulier biedt om naar relevante vacatures te zoeken. Op deze homepage geen foto's, geen video's. Niet fancy, wel functioneel. Meer lezen: "Career Site 2.0: Taking the Lead in the War for Talent" (Taleo's whitepaper, een pdf-bestand van 13 pagina's) 20 kenmerken van een effectieve recruitmentsite (Personeelslog). Praktische antwoorden op uw HRM-vragen Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 130 actuele P&O- documenten, checklists en tools. Voor slechts 139 euro per jaar.

Met de nieuwe generatie internetsites (web 2.0) raken consumenten er aan gewend dat zij "in control" zijn. Maar zodra zij solliciteren via een recruitmentsite, worden ze doorgaans gedwongen in gebruikerson-vriendelijke, omslachtige sollicitatie-procedures. Het lijkt er vaak op dat recruiters liever geen kandidaten via de eigen internet-site binnen krijgen.
Taleo, een bedrijf dat gespecialiseerd in talentmanagement-systemen, heeft onlangs een white paper gepubliceerd over de kenmerken van een moderne recruitmentsite. Misschien niet fancy, wel functioneel.

Functionaliteit voorop
In de visie van Taleo staat functionaliteit voorop. Een recruitmentsite 2.0 heeft volgens het bedrijf drie kenmerken:
- geavanceerde gebruikersvriendelijkheid
- slim uitgekiend proces waarin kandidaten hun gegevens invoeren
- optimale sturing door de kandidaat.

De Werken bij-sites die deze kenmerken hebben, helpen volgens Taleo niet alleen de sollicitanten, maar ook de recruiters vooruit:
- er worden meer online sollicitaties ingevuld
- het imago van het bedrijf als werkgever verbetert
- de hoeveelheid werk vermindert voor recruiters.

Gebruikersvriendelijk
De tips voor gebruikersvriendelijkheid van Taleo liggen misschien voor de hand. Maak het de kandidaat zo makkelijk mogelijk. Daar draait het om. Enkele voorbeelden:
- richt de sollicitatieprocedure zo eenvoudig mogelijk in en maak in een schema duidelijk welke stappen de kandidaten nog moet doorlopen tijdens het solliciteren en welke hij al heeft gezet
- geef uitgebreide informatie over het bedrijf en de baan; en probeer dat zo te doen dat de kandidaat hiervoor niet steeds naar andere webpagina's hoeft te klikken
- zorg ervoor dat kandidaten bij het online invullen van hun informatie de vacature-beschrijving bij de hand hebben.

Makkelijk in te vullen
Voor veel sollicitanten is een ellenlang, online sollicitatieformulier een schrikbeeld. Op verschillende manieren kan het online solliciteren worden verbeterd:
- met pull down-menu's kan de kandidaat makkelijk zijn opleiding selecteren (bijkomend voordeel van de recruiter: de informatie is van alle kandidaten op dezelfde manier beschikbaar en kan dus makkelijker worden doorzocht)
- een kandidaat die eerder heeft gesolliciteerd, hoeft niet alle informatie uit zijn CV opnieuw in te typen; dit kan automatisch worden ingevuld met een correctiemogelijkheid
- op basis van de gegevens die de kandidaat heeft ingevuld, worden relevante vacatures gepresenteerd.

Kandidaat in control
Een eenvoudig principe voor een nieuwe generatie recruitmentsite: de sollicitant is 'in control'. Voorbeelden hiervan:
- de kandidaat kan vacatures en zoekopdrachten bewaren
- sollicitaties kunnen in concept worden opgeslagen en door de kandidaat worden verstuurd wanneer hij daarmee klaar is
- de sollicitatie kan als concept worden bekeken, desgewenst worden geprint en op de eigen computer worden opgeslagen
- als de kandidaat een andere vacature ziet, kan hij zijn sollicitatie intrekken
- de status van de sollicitatie kan via de site worden nagegaan
- de kandidaat kan feedback krijgen over zijn sollicitatie.

Maakt Taleo dit ook allemaal zelf waar op de eigen recruitmentsite? Je komt er pas echt achter als je daadwerkelijk online solliciteert.
Maar wat direct opvalt is dat de eerste pagina direct een formulier biedt om naar relevante vacatures te zoeken. Op deze homepage geen foto's, geen video's. Niet fancy, wel functioneel.

Meer lezen:
"Career Site 2.0: Taking the Lead in the War for Talent" (Taleo's whitepaper, een pdf-bestand van 13 pagina's)
20 kenmerken van een effectieve recruitmentsite (Personeelslog).














Praktische antwoorden op uw HRM-vragen

Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 130 actuele P&O- documenten, checklists en tools. Voor slechts 139 euro per jaar.


Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?