In een interview met The New York Times geeft Phil Libin, de hoogste baas van het Amerikaanse softwarebedrijf Evernote, een interessant kijkje achter de schermen. Het bedrijf biedt zijn medewerkers bijzondere arbeidsvoorwaarden en gebruikt het de nieuwste technologie voor interne communicatie. Zo spreekt Libin zijn medewerkers vaak via een robot.
'Alles wat afleidt, moet weg' is kortweg de filosofie van het Amerikaanse softwarebedrijf Evernote. Daarom zijn de vaste telefoons van de werkplekken verwijderd.
In een interview met The New York Times geeft Phil Libin, de hoogste baas van het bedrijf, een interessant kijkje achter de schermen van Evernote.
Het bedrijf biedt zijn medewerkers bijzondere arbeidsvoorwaarden en gebruikt de nieuwste communicatietechnologie. Zo spreekt Libin zijn medewerkers vaak via een robot.
Een people manager zal Phil Libin zichzelf niet snel noemen. Daarvoor is hij te doelgericht. "Nu er zo'n 160 mensen voor ons werken, heb ik mensen in mijn staf die veel beter zijn in het managen van medewerkers dan ik."
Zo min mogelijk mail
Binnen Evernote laat Libin zich kennen als een bestrijder van e-mail. Lange e-mails met een cc aan veel collega's, hij haat ze. Ze kosten niet alleen teveel tijd, ze worden ook makkelijk verkeerd begrepen.
"Als je met iemand wilt communiceren die enkele verdiepingen verder zit, wil ik dat je opstaat en er gewoon naar toe gaat."
Geen vaste telefoon
Ook van een vaste telefoon is Libin geen fan. Bij Evernote vind je alleen vaste telefoons in de vergaderzalen.
"Het is onnodige technologie. Een vaste telefoon op een bureau staat daar maar. Het moedigt mensen alleen maar aan te bellen. Als je achter je bureau zit, moet je aan het werk zijn. Ik geloof niet dat iemand de vaste telefoons mist."
Overigens hebben alle medewerkers wel een mobieltje, betaald door Evernote.
Video wall
De werknemers op de Evernote-kantoren mailen en bellen minder. Ze hebben andere, meer moderne communicatiemiddelen tot hun beschikking.
Zo is er een levensgrote video wall waarmee medewerkers van het hoofdkantoor en van de tweede vestiging bij elkaar naar binnen kunnen kijken en communiceren.
"We willen hiermee vooral voorkomen dat mensen die niet op het hoofdkantoor werken, zich tweederangs werknemers voelen. Het is een raam, een venster op de andere vestiging. Je kunt zien wie er aan de andere kant is en je kunt met elkaar praten. We gebruiken het niet voor vergaderingen. Het is bedoeld om onze twee vestigingen met elkaar te verbinden."
Robot
Opmerkelijker is de robot van Anybots die Libin gebruikt, omdat hij vaak op reis is.
Evernote's topman bestuurt de robot via internet. Omdat de robot op twee wielen staat, kan hij hiermee makkelijk bij een medewerker langsgaan. Via een camera communiceert hij en met een laser kan Libin zelfs op afstand dingen aanwijzen.
Heeft Evernote met zijn robot en slim gebruik van technologische mogelijkheden nu al het kantoor van de toekomst?