Managers vinden HR-afdeling een Skoda
P&O moet merkbeleving verbeteren.
Het HR-vakgebied moet nodig het eigen merk eens oppoetsen. Managers hebben allerlei beelden van de personeelsafdeling die niet stroken met de ambities van de HR-discipline. Ze vergelijken het personeelsvak met een
Skoda, een automerk in verandering. Er moet meer gebeuren om een serieuze gesprekspartner te worden van het management.
HRM heeft een imagoprobleem binnen en buiten organisaties, schrijft
Human Resources magazine. Als bedrijven zo’n probleem hebben, zoeken ze advies van een PR-bureau over hoe ze de beelden het best positief kunnen ombuigen.
De personeelsafdeling kan het nog zo goed doen, P&O-ers blijken niet zo goed in zichzelf verkopen binnen de organisatie. Onderzoek in het Verenigd Koninkrijk wees uit dat het merk een flinke oppoetsbeurt nodig heeft. Het onderzoek vroeg managers naar hun mening over verschillende functies in de organisatie.
HR is een Skoda
De managers moesten de functies ook vergelijken met een automerk. Maar liefst 86 procent van de managers vergelijkt de personeelsfunctie met een Skoda. Een voormalig Oostblok-merk dat sterk verandert en steeds degelijker modellen op de markt brengt.
Het is duidelijk dat de HR-afdeling aan de slag moet om een invloedrijker positie binnen de organisatie te bevechten. Dat kan allereerst door betere producten te leveren, om die vervolgens ook professioneler te verkopen aan het management en de medewerkers.
Bureaucratisch en voorzichtig
Want wie het onderzoek verder bekijkt, ziet dat 27 procent van de managers HRM bureaucratisch vindt. Voorzichtig, is het oordeel van 15 procent, terwijl dertig procent denkt dat de HR-discipline niet voldoet aan de huidige eisen van de organisatie.
Aan de andere kant, vindt één op de acht overigens dat de HR-functie wel invloedrijk is in de organisatie.
Beeldvorming en marketing
De personeelsafdeling moet de expertise en vaardigheden gaan leveren waar het management om vraagt. Vervolgens moeten P&O-ers werken aan hun vermogen om beeldvorming te beïnvloeden, en aan hun marketing binnen de organisatie.
Net zoals bedrijven werken aan hun ‘employer brand’, moet de personeelsafdeling het belang gaan inzien van de merkbeleving van P&O bij managers en medewerkers.
© Ook van dit artikel berust het auteursrecht bij Personeelsnet Media, te Den Haag. U mag dit artikel niet herpubliceren zonder bron- en linkvermelding.