Steeds meer en steeds vaker zijn medewerkers in werktijd actief op internet. Het Amerikaanse bedrijf Clearshift wijst op de gevaren voor de productiviteit van de medewerkers en voor de veiligheid van bedrijfsinformatie. De schuldige hiervan? De sociale media-sites die steeds populairder worden. De verleidingen De snelle groeiende populariteit van sociale media-toepassingen veroorzaakt volgens Clearshift dat steeds meer mensen tijdens hun werk internetten. Het Amerikaanse bedrijf rekent daar heel veel toe: - privé-berichten lezen en versturen via webmail - chatten via MSN of internetsites - sociale netwerksites bezoeken als Hyves - weblogs lezen of publiceren - online videosites bekijken als YouTube - foto's delen en becommentariëren via sites als Flickr - audio en video-podcasts beluisteren of bekijken. De gevolgen Enkele resultaten uit het onderzoek van Clearshift: - 71% van het kantoorpersoneel leest tijdens werktijd via het web privé-mail - 51% besteedt van hun werkweek minimaal één uur aan internetten (13% zelfs gemiddeld vijf uur of meer) - 50% vindt dat werknemers het recht hebben om tijdens hun werk internetsites te bezoeken voor persoonlijke doeleinden - 46% van het kantoorpersoneel heeft op sociale media-sites gediscussieerd over werkgerelateerde onderwerpen. Internettoegang afsluiten of sites filteren? Niet alleen kost internetten in kantoor productie-uren, maar ook kunnen medewerkers bedrijfsissues - en misschien zelfs (koers)gevoelige informatie - naar buiten brengen. Wat is hier tegen te doen? De meest simpele oplossing is misschien nog wel werknemers geen internet-toegang te geven op het werk, of via geavanceerde filters proberen 'ongewenste' websites buiten het werk te houden. Maar accepteren (jonge) werknemers dat nog wel in 2007? Zijn er andere manieren te bedenken om het productieverlies te beperken en het lekken van gevoelige informatie tegen te gaan? Lees ook: Web 2.0 dringt bedrijven binnen (weblog Frankwatching)
Steeds meer en steeds vaker zijn medewerkers in werktijd actief op internet. Het Amerikaanse bedrijf Clearshift wijst op de gevaren voor de productiviteit van de medewerkers en voor de veiligheid van bedrijfsinformatie. De schuldige hiervan? De sociale media-sites die steeds populairder worden.
De verleidingen
De snelle groeiende populariteit van sociale media-toepassingen veroorzaakt volgens Clearshift dat steeds meer mensen tijdens hun werk internetten. Het Amerikaanse bedrijf rekent daar heel veel toe:
- privé-berichten lezen en versturen via webmail
- chatten via MSN of internetsites
- sociale netwerksites bezoeken als Hyves
- weblogs lezen of publiceren
- online videosites bekijken als YouTube
- foto's delen en becommentariëren via sites als Flickr
- audio en video-podcasts beluisteren of bekijken.
De gevolgen
Enkele resultaten uit het onderzoek van Clearshift:
- 71% van het kantoorpersoneel leest tijdens werktijd via het web privé-mail
- 51% besteedt van hun werkweek minimaal één uur aan internetten (13% zelfs gemiddeld vijf uur of meer)
- 50% vindt dat werknemers het recht hebben om tijdens hun werk internetsites te bezoeken voor persoonlijke doeleinden
- 46% van het kantoorpersoneel heeft op sociale media-sites gediscussieerd over werkgerelateerde onderwerpen.
Internettoegang afsluiten of sites filteren?
Niet alleen kost internetten in kantoor productie-uren, maar ook kunnen medewerkers bedrijfsissues - en misschien zelfs (koers)gevoelige informatie - naar buiten brengen. Wat is hier tegen te doen?
De meest simpele oplossing is misschien nog wel werknemers geen internet-toegang te geven op het werk, of via geavanceerde filters proberen 'ongewenste' websites buiten het werk te houden.
Maar accepteren (jonge) werknemers dat nog wel in 2007? Zijn er andere manieren te bedenken om het productieverlies te beperken en het lekken van gevoelige informatie tegen te gaan?
Lees ook: Web 2.0 dringt bedrijven binnen (weblog Frankwatching)