De meeste werkgevers weten van het online solliciteren geen prettige ervaring te maken voor de kandidaten. Meer dan 75% van de wervingssites scoort op dit terrein een onvoldoende. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat Digitaal-Werven uitvoert onder Nederlandse wervingssites. Wie wil weten hoe het wel moet, kan terecht bij de recruitmentsites van de negen bedrijven die zijn genomineerd voor de prijs voor de "beste digitale sollicitatie-ervaring". Digitaal-Werven heeft in 2008 de wervingssites (of werken bij-gedeelten van de internetsites) onderzocht van ruim 350 werkgevers. Alle grote organisaties zijn in het onderzoek meegenomen. Kleinere bedrijven hebben zich hiervoor gratis kunnen aanmelden. Geen vacatures op de site Van de 350 bedrijven vielen er bijna 80 af omdat ze geen vacatures op hun website hadden. "Het is redelijk dramatisch. Grote bedrijven, vaak beursgenoteerd, zoeken wel mensen, maar hebben geen vacatures op de eigen website staan. Zelfs een verwijzing ontbreekt naar dochterbedrijven die wel vacatures op hun sites hebben. Een gemiste kans, want er komen wel werkzoekenden op hun website", aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven. Niet geschikt voor meest gebruikte webbrowsers Daarnaast werden 20 bedrijven niet meegenomen in het onderzoek omdat hun site niet goed functioneerde in de twee webbrowsers die het meest in Nederland worden gebruikt (Internet Explorer en Firefox). Van de Haterd: "Het verbaasde ons dat zoveel bedrijven hun site nog niet hadden getest in Firefox 3, de webbrowser die toch al maanden uit is. Dit waren niet alleen de kleine bedrijven; er zaten ook grote beursgenoteerde IT-bedrijven bij." Onvoldoende voor driekwart Van de ruim 250 overgebleven bedrijven scoorde driekwart een onvoldoende. "Onder de allergrootste bedrijven zit een segment dat de online werving minder serieus neemt", concludeert Van de Haterd. Negen nominaties voor beste ervaring Negen bedrijven zijn genomineerd voor de prijs voor de beste sollicitatie-ervaring. Opvallend hierbij is dat de overheidswerkgevers in het rijtje ontbreken. De negen genomineerden: Accenture Caesar group Movares Oranjewoud Ordina PricewaterhouseCoopers TamTam TenneT Vodafone. Op 3 december wordt de winnaar bekend gemaakt. Vorig jaar ging de prijs naar uitgeverij Reed Business.
De meeste werkgevers weten van het online solliciteren geen prettige ervaring te maken voor de kandidaten. Meer dan 75% van de wervingssites scoort op dit terrein een onvoldoende. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat Digitaal-Werven uitvoert onder Nederlandse wervingssites.
Wie wil weten hoe het wel moet, kan terecht bij de recruitmentsites van de negen bedrijven die zijn genomineerd voor de prijs voor de "beste digitale sollicitatie-ervaring".
Digitaal-Werven heeft in 2008 de wervingssites (of werken bij-gedeelten van de internetsites) onderzocht van ruim 350 werkgevers. Alle grote organisaties zijn in het onderzoek meegenomen. Kleinere bedrijven hebben zich hiervoor gratis kunnen aanmelden.
Geen vacatures op de site
Van de 350 bedrijven vielen er bijna 80 af omdat ze geen vacatures op hun website hadden. "Het is redelijk dramatisch. Grote bedrijven, vaak beursgenoteerd, zoeken wel mensen, maar hebben geen vacatures op de eigen website staan. Zelfs een verwijzing ontbreekt naar dochterbedrijven die wel vacatures op hun sites hebben. Een gemiste kans, want er komen wel werkzoekenden op hun website", aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven.
Niet geschikt voor meest gebruikte webbrowsers
Daarnaast werden 20 bedrijven niet meegenomen in het onderzoek omdat hun site niet goed functioneerde in de twee webbrowsers die het meest in Nederland worden gebruikt (Internet Explorer en Firefox).
Van de Haterd: "Het verbaasde ons dat zoveel bedrijven hun site nog niet hadden getest in Firefox 3, de webbrowser die toch al maanden uit is. Dit waren niet alleen de kleine bedrijven; er zaten ook grote beursgenoteerde IT-bedrijven bij."
Onvoldoende voor driekwart
Van de ruim 250 overgebleven bedrijven scoorde driekwart een onvoldoende. "Onder de allergrootste bedrijven zit een segment dat de online werving minder serieus neemt", concludeert Van de Haterd.
Negen nominaties voor beste ervaring
Negen bedrijven zijn genomineerd voor de prijs voor de beste sollicitatie-ervaring. Opvallend hierbij is dat de overheidswerkgevers in het rijtje ontbreken.
De negen genomineerden: