Google, Facebook en chatsbots gaan de recruitment grondig veranderen. Dat blijkt uit de voorspellingen van goeroes en de experts voor 2018, het Chinese jaar van de Hond. Andere trends die zij zien: Prins Charles op de werkvloer, afnemend belang van diploma’s en HR-professionals die de werknemer weer ontdekken.
Sollicitatiegesprek met computer
Adjiedj Bakas, trendwatcher: In het jaar van de Hond “brengt de trouwe viervoeter ons waarschijnlijk géén grote veranderingen, maar hij werkt gestaag door aan de goede zaak”.
De hond is een echt groepsdier dat in roedels van 5 tot maximaal 20 dieren leeft. “Naar nu blijkt hebben ook mensengemeenschappen een maximale omvang. Volgens de Britse antropoloog Robin Dunbar kunnen we met 150 personen een stabiele band onderhouden. Met deze groepsgrootte is er voldoende verscheidenheid van talent aanwezig om problemen op te lossen. Bedrijven als Google maken al gebruik van deze natuurlijke grens. Zij vormen binnen hun organisatie stammen van maximaal 150 personen die samen verantwoordelijk zijn. Dat werkt beter dan een bureaucratie. Voor een kleine groep zet je je harder in; bij een grote, anonieme groep ligt klaplopen op de loer.”
Volgens Bakas zorgt de digitalisering ervoor dat menselijke eigenschappen zoals invoelend vermogen en tact steeds belangrijker worden. Maar bij de recruitment ziet hij juist de tegengestelde ontwikkeling. “We lopen de kans dat we bij het eerst volgende sollicitatiegesprek geen HR-medewerker tegenkomen, maar dat we op de computer allerlei vragen moeten invullen. Met behulp van een algoritme, een recept waarmee de computer stap voor stap een probleem oplost, worden de antwoorden beoordeeld.”
Prins Charles-generatie op de werkvloer
Lieke en Richard Lamb, trendwatchers: De vergrijzing brengt problemen met zich mee. Bijvoorbeeld ouderen die aan het SKI-en zijn: Spending The Kids Inheritance.
Daarnaast zien zij voor de huidige veertigers en vijftigers doorstroomproblemen op de werkvloer. Deze generatie “zit gevangen tussen ouderen die nog lang niet denken weg te gaan en jongeren die er al aanstormen: de Prins Charles-generatie.”
Chatbots in recruitment
Bas van de Haterd, ‘professioneel bemoeial’ op het terrein van technologie en werk. Van de Haterd verwacht veel van Google voor Jobs, dat vorig jaar in de Verenigde Staten is geïntroduceerd. Met deze functie kunnen werkzoekenden eenvoudig een overzicht krijgen van relevante vacatures in de buurt. Zodra deze dienst ook in Nederland beschikbaar komt, zal dit grote gevolgen hebben voor de recruitment-markt. “Partijen die snel schakelen, zullen profijt hebben van de verbeterde resultaten en veel gratis nieuwe sollicitanten via Google krijgen.”
Ook Facebook zal, denkt Van de Haterd, actief worden op de vacaturemarkt. “Hoe dit er precies uit gaat zien, is lastig te zeggen. Maar dat Facebook messenger en waarschijnlijk ook Whatsapp, er een grote rol in zullen spelen, lijkt wel vast te staan. Solliciteren via Facebook en Whatsapp zal steeds normaler worden.” Door de concurrentie van Google en Facebook zal LinkedIn het moeilijk krijgen.
Ook Van de Haterd ziet de recruitment verder digitaliseren, zo zal het aantal chatbots toenemen. “Dit kunnen bots zijn waarmee je gewoon vacatures bij een organisatie kan zoeken, bots waar je vragen over de organisatie kan stellen of misschien wel bots waarmee je ook al kan solliciteren.”
Growth mindset belangrijker dan diploma’s
Rogier Thewessen, YoungCapital (bekend van Studentenwerk): De war on talent barst los, waarbij ook hij denkt dat Google for Jobs belangrijk wordt voor de vacaturemarkt.
De focus zal verschuiven van diploma’s naar de juiste mindset van kandidaten. “Google heeft ontdekt dat diploma’s minder voorspellende waarde hebben dan iemands mindset. Selecteren op harde eisen is niet future proof. Google zoekt nu naar een growth mindset in kandidaten. HR-managers en andere beslissers zullen dit voorbeeld in 2018 volgen.”
“Mensen met een growth mindset geloven dat ze zich nog kunnen ontwikkelen. Daarom zijn ze niet bang om fouten te maken, ze begrijpen dat uit je comfortzone stappen de beste manier is om iets nieuws te leren. Mensen met een tegenovergestelde fixed mindset geloven daarentegen dat hun talenten en capaciteiten vastliggen. Als je dat gelooft, heeft het weinig zin om jezelf bloot te stellen aan uitdagingen. Zo’n mindset helpt je bedrijf niet vooruit.”
Van baas pleasen naar goede relaties met werknemers
Tom Haak, The HR Trend Institute: Het einde nadert voor de baan met de in steen gehouwen functieomschrijving. Er is meer flexibiliteit nodig. “Teams worden niet samengesteld uit mensen van specifieke vaste functies, maar uit mensen die specifieke vaardigheden hebben die nodig zijn om een opdracht uit te voeren.”
Onder invloed van Dave Ulrich hebben veel HR-professionals zich gericht op het management, om strategisch business partner te worden. Daarmee heeft HR zich teveel gefocused op het pleasen van de baas en te weinig op het ontwikkelen van een goede relatie met werknemers. “Het tij keert langzaam. Het echt begrijpen van de wensen, behoeften en capaciteiten van werknemer wordt belangrijker en deze intieme kennis is noodzakelijk om relevante dienstverlening voor werknemers te ontwikkelen.” Denk daarbij aan de nadruk die steeds meer wordt gelegd op de employee experience.
Lees ook:
De HR-trends voor 2018: HR is terug van nooit weggeweest (Personeelslog)