Uitzendbureau Randstad heeft de nodige publiciteit gehad met zijn tweemaandelijkse Mobiliteitsindex. Over de werkstress die de eerste vakantiedagen doorwerkt, hoe we terug komen van vakantie, hoe we aan het strand hebben gedroomd van een nieuw leven, dat we moeite hebben met onze eerste werkdag na de vakantie enz enz. Voor een groot deel een mengeling van open deuren en nutteloze weetjes. In mijn hoofd worden ze gecombineerd: 7% van de mensen die de tweede vakantieweek nog gestresst is, droomt van een nieuwe vrouw; 30% van de dronken vakantiegangers wil ontslag nemen en een kroeg beginnen. Wat me trof was de mobiliteitsparadox: juist nu de arbeidsmarkt sterk aantrekt en werknemers makkelijker een andere baan kunnen vinden, blijven ze zitten waar ze zitten. Dat komt door de "dalende ontslagangst", zoals Randstad het chic formuleert in zijn persbericht. In gewone mensentaal: Omdat medewerkers minder bang zijn dat ze hun baan verliezen, solliciteren ze minder.
Uitzendbureau Randstad heeft de nodige publiciteit gehad met zijn tweemaandelijkse Mobiliteitsindex. Over de werkstress die de eerste vakantiedagen doorwerkt, hoe we terug komen van vakantie, hoe we aan het strand hebben gedroomd van een nieuw leven, dat we moeite hebben met onze eerste werkdag na de vakantie enz enz.
Voor een groot deel een mengeling van open deuren en nutteloze weetjes. In mijn hoofd worden ze gecombineerd: 7% van de mensen die de tweede vakantieweek nog gestresst is, droomt van een nieuwe vrouw; 30% van de dronken vakantiegangers wil ontslag nemen en een kroeg beginnen.
Wat me trof was de mobiliteitsparadox: juist nu de arbeidsmarkt sterk aantrekt en werknemers makkelijker een andere baan kunnen vinden, blijven ze zitten waar ze zitten. Dat komt door de "dalende ontslagangst", zoals Randstad het chic formuleert in zijn persbericht. In gewone mensentaal: Omdat medewerkers minder bang zijn dat ze hun baan verliezen, solliciteren ze minder.