Een beetje slimme werkgever heeft zijn werknemers uitgerust met een smartphone of zelfs met een tablet, zodat zij altijd bereikbaar zijn. Ook 's avonds, ook thuis. Met de moderne ICT kan het werk altijd door. De grenzen tussen werk en het privé-leven zijn hierdoor vervaagd. Kan de werknemer nog wel zijn rust pakken, zijn eigen batterij opladen? In Duitsland hebben ze er wat op gevonden: het recht op onbereikbaarheid.
Een beetje slimme werkgever heeft zijn medewerkers uitgerust met een smartphone of zelfs met een tablet, zodat zij altijd bereikbaar zijn. Ook 's avonds, ook thuis.
Met de moderne ICT kan het werk altijd door. De grenzen tussen werk en het privé-leven zijn hierdoor vervaagd. Kan de werknemer nog wel zijn rust pakken, zijn eigen batterij opladen?
In Duitsland hebben ze er wat op gevonden: het recht op onbereikbaarheid.
Een sms-je van een klant, een mailtje van de baas of een whatsappje van een collega. Het houdt nooit op. En eigenlijk verwacht iedereen snel een antwoord.
Bij onze buren woedt een Principieel Debat over de bereikbaarheid van werknemers. Maken werknemers niet teveel uren? Of nog erger: Leidt een voortdurende bereikbaarheid niet tot veel burn-outs onder medewerkers?
Dode Blackberry 's avonds
Onder druk van de vakbonden zoeken Duitse bedrijven naar oplossingen om te voorkomen dat werknemers in hun vrije tijd worden gestoord.
Zo heeft autofabrikant Volkswagen zijn mailservers zo ingesteld dat de werknemers buiten kantoortijd géén mail ontvangen op hun Blackberry.
Recht op onbereikbaarheid
Concurrent BMW heeft deze week met de ondernemingsraad afgesproken dat werknemers een 'recht op onbereikbaarheid' krijgen.
Het BMW-kantoorpersoneel mag voortaan na werktijd een mailtje van de baas negeren. Voor een antwoord kan de chef wachten tot de volgende werkdag.
En als een werknemer in zijn vrije tijd toch zijn werkmail beantwoordt, heeft hij recht op betaling van deze overuren.
Een typisch Duitse oplossing of gaan Nederlandse werkgevers dit voorbeeld volgen?