Overgewaaid uit Amerika: organizing. Een harde vorm van actievoeren waarmee de vakbond FNV met succes hogere lonen wist af te dwingen in de schoonmaakbranche. Het weekblad Vrij Nederland besteedt deze week maar liefst 8 pagina's aan het nieuwe fenomeen. "Wij onderhandelen niet. Wij voeren actie." In Nederland polderland zijn werkgevers en vakbonden gewend om bij meningsverschillen met elkaar te praten, te overleggen, te vergaderen en nog eens te praten. Sinds kort maken enkele FNV-vakbonden ook gebruik van hardere actiemethoden, die ze hebben afgekeken van de Amerikaanse vakbond SEIU. Werkgevers onder druk Verzamelnaam voor deze nieuwe vakbondmethode: organizing. In plaats van een geformaliseerd praatcircuit faciliteren de vakbonden acties waarmee werknemers hun werkgevers onder druk zetten. Vooral in sectoren waar weinig werknemers lid zijn van de vakbond, zet de FNV professionele actievoerders ('organizers') in om de werknemers te ondersteunen. Ongebruikelijk hard De acties zijn voor Nederlandse verhoudingen vaak ongebruikelijk hard. Werkgevers in de schoonmaakbranche kunnen erover meepraten. Toen zij niet naar de zin van de vakbond niet snel genoeg de lonen verhoogden, heeft FNV Bondgenoten gerenommeerde opdrachtgevers (zoals banken, ministeries) een brief gestuurd over "de schandelijke praktijken" van hun schoonmaakbedrijf. Daarbij kondigde de FNV de omstreden schoonmaakbedrijven aan dat zij desnoods zou demonstreren bij de kantoren van hun opdrachtgevers. De Nederlandse Spoorwegen kreeg als grootste en slechtst betalende opdrachtgever van het schoonmaakwezen 'de Gouden Drol' uitgereikt. Daarnaast trokken boze schoonmaakploegen langs de privéadressen van de directeuren van enkele schoonmaakbedrijven om hun buurtgenoten te wijzen op de schraapzucht van hun buren. Capriolen "Het was even slikken in werkgeversland. De capriolen die wij uithaalden, waren niet gebruikelijk. Maar wij deden het om verbeteringen te bewerkstelligen", aldus één van de FNV-organizers in Vrij Nederland. "Organizing druist natuurlijk rechtlijn in tegen het poldermodel. Wij onderhandelen niet. Organizing brengt de vakbonden terug naar waar het ooit om begonnen was. Wie in een hiërarchische positie ten opzichte van z'n werkgever staat, heeft als individu niet de mogelijkheid om zaken in zijn voordeel te veranderen. They've got the money, we've got the numbers." Partners Overigens staat in hetzelfde nummer van Vrij Nederland een artikel over de manier waarop werkgevers en vakbonden gezamenlijk met elkaar optrekken om de recessie te bestrijden. De kop boven dat verhaal? "Vakbonden en werkgevers vinden elkaar: Partners in recessie".
Overgewaaid uit Amerika: organizing. Een harde vorm van actievoeren waarmee de vakbond FNV met succes hogere lonen wist af te dwingen in de schoonmaakbranche.
Het weekblad Vrij Nederland besteedt deze week maar liefst 8 pagina's aan het nieuwe fenomeen. "Wij onderhandelen niet. Wij voeren actie."
In Nederland polderland zijn werkgevers en vakbonden gewend om bij meningsverschillen met elkaar te praten, te overleggen, te vergaderen en nog eens te praten. Sinds kort maken enkele FNV-vakbonden ook gebruik van hardere actiemethoden, die ze hebben afgekeken van de Amerikaanse vakbond SEIU.
Werkgevers onder druk
Verzamelnaam voor deze nieuwe vakbondmethode: organizing. In plaats van een geformaliseerd praatcircuit faciliteren de vakbonden acties waarmee werknemers hun werkgevers onder druk zetten. Vooral in sectoren waar weinig werknemers lid zijn van de vakbond, zet de FNV professionele actievoerders ('organizers') in om de werknemers te ondersteunen.
Ongebruikelijk hard
De acties zijn voor Nederlandse verhoudingen vaak ongebruikelijk hard. Werkgevers in de schoonmaakbranche kunnen erover meepraten.
Toen zij niet naar de zin van de vakbond niet snel genoeg de lonen verhoogden, heeft FNV Bondgenoten gerenommeerde opdrachtgevers (zoals banken, ministeries) een brief gestuurd over "de schandelijke praktijken" van hun schoonmaakbedrijf. Daarbij kondigde de FNV de omstreden schoonmaakbedrijven aan dat zij desnoods zou demonstreren bij de kantoren van hun opdrachtgevers.
De Nederlandse Spoorwegen kreeg als grootste en slechtst betalende opdrachtgever van het schoonmaakwezen 'de Gouden Drol' uitgereikt. Daarnaast trokken boze schoonmaakploegen langs de privéadressen van de directeuren van enkele schoonmaakbedrijven om hun buurtgenoten te wijzen op de schraapzucht van hun buren.
Capriolen
"Het was even slikken in werkgeversland. De capriolen die wij uithaalden, waren niet gebruikelijk. Maar wij deden het om verbeteringen te bewerkstelligen", aldus één van de FNV-organizers in Vrij Nederland.
"Organizing druist natuurlijk rechtlijn in tegen het poldermodel. Wij onderhandelen niet. Organizing brengt de vakbonden terug naar waar het ooit om begonnen was. Wie in een hiërarchische positie ten opzichte van z'n werkgever staat, heeft als individu niet de mogelijkheid om zaken in zijn voordeel te veranderen. They've got the money, we've got the numbers."
Partners
Overigens staat in hetzelfde nummer van Vrij Nederland een artikel over de manier waarop werkgevers en vakbonden gezamenlijk met elkaar optrekken om de recessie te bestrijden. De kop boven dat verhaal? "Vakbonden en werkgevers vinden elkaar: Partners in recessie".