Met de site RecruitmentLab kunnen werkgevers gratis het vacaturegedeelte van hun website testen. Geen overbodige luxe, want veel wervingssites kunnen de toets der kritiek niet doorstaan. Nu de arbeidsmarkt weer langzaam krapper wordt, is het de hoogste tijd voor werkgevers om hun werving kritisch onder de loep te nemen. Kandidaten doen minder moeite De concurrentie is groot. Er zijn zoveel vacature- en wervingssites en daarnaast steeds meer Hyves-, Facebook-, LinkedIn- en Twitterpagina's met vacatures dat kandidaten door de bomen het bos niet meer zien. Terwijl er steeds meer online vindplaatsen voor vacatures zijn, doen kandidaten juist steeds minder moeite om een passende baan te vinden. Dat concludeert Intelligence Group, een adviesbureau voor arbeidsmarktcommunicatie en werving. Bedrijven die hun vacaturesite niet op orde hebben, zullen dan ook niet snel worden gevonden door het groeiende leger passieve kandidaten. En dat er nog veel mankeert aan wervingssites blijkt uit onderzoek dat Digitaal Werven en Intelligence Group jaarlijks doen. Gratis testen Daarom heeft blogger Marc Drees het initiatief genomen voor RecruitmentLab, waar werkgevers en intermediairen gratis hun vacaturesite kunnen testen. Voor zijn weblog Recruitment Matters heeft Drees de afgelopen jaren, vanuit het perspectief van de kandidaat, vele vacature- en werken bij-sites kritisch beoordeeld. Mede op basis van zijn ervaringen heeft Drees Recruitmentlab opgezet. Het is de bedoeling dat de site aan het eind van 2011 zo'n tien testen bevat. Op dit moment zijn er vier vragenlijsten beschikbaar: Vacatures zoeken: over de mogelijkheden en kwaliteit van de zoekfunctie Beoordelen van en solliciteren op vacature: over de kwaliteit van de vacaturepresentatie en de sollicitatiewijze Vacatureteksten: over de wervende kwaliteit van de vacaturetekst, ontwikkeld door Intelligence Group E-mail response op een online sollicitatie: over de e-mail die de kandidaat na zijn online sollicitatie krijgt. Binnenkort wordt RecruitmentLab uitgebreid met vragenlijsten over de job agent en de manier waarop kandidaten hun CV's kunnen achterlaten. Benchmark met andere werkgevers Wie de moeite doet om de vragenlijsten in te vullen, krijgt een gratis quick scan. Deze geeft een benchmark met andere werkgevers en intermediairen die de testen hebben gedaan en biedt daarnaast een overzicht van de onderdelen waar de site tekort schiet. Een uitgebreider adviesrapport is voor 145 euro beschikbaar. Maar alleen al het invullen van de vragenlijsten zal de nodige ideeën opleveren om de vacaturesite te verbeteren.
Met de site RecruitmentLab kunnen werkgevers gratis het vacaturegedeelte van hun website testen. Geen overbodige luxe, want veel wervingssites kunnen de toets der kritiek niet doorstaan.
Nu de arbeidsmarkt weer langzaam krapper wordt, is het de hoogste tijd voor werkgevers om hun werving kritisch onder de loep te nemen.
Kandidaten doen minder moeite
De concurrentie is groot. Er zijn zoveel vacature- en wervingssites en daarnaast steeds meer Hyves-, Facebook-, LinkedIn- en Twitterpagina's met vacatures dat kandidaten door de bomen het bos niet meer zien.
Terwijl er steeds meer online vindplaatsen voor vacatures zijn, doen kandidaten juist steeds minder moeite om een passende baan te vinden. Dat concludeert Intelligence Group, een adviesbureau voor arbeidsmarktcommunicatie en werving.
Bedrijven die hun vacaturesite niet op orde hebben, zullen dan ook niet snel worden gevonden door het groeiende leger passieve kandidaten. En dat er nog veel mankeert aan wervingssites blijkt uit onderzoek dat Digitaal Werven en Intelligence Group jaarlijks doen.
Gratis testen
Daarom heeft blogger Marc Drees het initiatief genomen voor RecruitmentLab, waar werkgevers en intermediairen gratis hun vacaturesite kunnen testen. Voor zijn weblog Recruitment Matters heeft Drees de afgelopen jaren, vanuit het perspectief van de kandidaat, vele vacature- en werken bij-sites kritisch beoordeeld.
Mede op basis van zijn ervaringen heeft Drees Recruitmentlab opgezet. Het is de bedoeling dat de site aan het eind van 2011 zo'n tien testen bevat. Op dit moment zijn er vier vragenlijsten beschikbaar:
Benchmark met andere werkgevers
Wie de moeite doet om de vragenlijsten in te vullen, krijgt een gratis quick scan. Deze geeft een benchmark met andere werkgevers en intermediairen die de testen hebben gedaan en biedt daarnaast een overzicht van de onderdelen waar de site tekort schiet.
Een uitgebreider adviesrapport is voor 145 euro beschikbaar.
Maar alleen al het invullen van de vragenlijsten zal de nodige ideeën opleveren om de vacaturesite te verbeteren.