Nederlanders maken zich steeds meer zorgen over hun financiële situatie. De boodschappenprijzen zijn immers torenhoog, elke maand wordt de hoge energierekening weer afgeschreven en de Nederlandse economie nadert een recessie. HR-afdelingen krijgen signalen dat geldzorgen door de hoofden van hun medewerkers spoken. Hoe zorg je ervoor dat je als HR-professional in gesprek kan gaan met deze medewerkers en hoe weet je wanneer je dit kan?
Door Myrthe Hanssen, HR directeur bij Visma | Raet
Uit ons onderzoek blijkt dat een derde van de werkenden (33%) zich momenteel zorgen maakt over of zijn of haar salaris volgend jaar wel toereikend zal zijn voor het levensonderhoud. HR-afdelingen binnen bedrijven vangen dan ook steeds vaker signalen op dat geldzorgen door de hoofden van hun medewerkers spoken. En daar maken zij zich weer zorgen over. Twee op de vijf HR-professionals (38%) vinden de ernst en de hoeveelheid geldzorgen bij medewerkers namelijk alarmerend.
Geldzorgen op tafel
Het is dan ook essentieel om met elkaar in gesprek te gaan over geldzorgen op de werkvloer. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de medewerker. Geldzorgen hebben namelijk veel impact op het doen en laten van een medewerker. Als zij last hebben van dit soort zorgen zijn ze sneller afgeleid, omdat zij zich bijvoorbeeld druk maken over of zij de boodschappen nog wel kunnen betalen. Daarnaast kan geldstress leiden tot angsten, depressie, verslavingsproblematiek en andere psychische aandoeningen. 46 procent van de HR-professionals ziet dan ook dat medewerkers vandaag de dag vaker last hebben van mentale klachten door geldzorgen.
Deze mentale problemen leiden ertoe dat medewerkers zich vaker en sneller ziek melden. Een kwart van de HR-professionals (27%) ziet dan ook dat sinds de stijgende inflatie, het ziekteverzuim in hun organisatie is toegenomen. Deze ziekmeldingen zorgen niet alleen voor stress bij collega’s, omdat zij op zoek moeten naar vervanging of werk moeten overnemen, maar het kost het bedrijf simpelweg ook elke dag geld.
HR-professionals in actie
Om fitte en productieve medewerkers te behouden, is het dus essentieel om aandacht te besteden aan geldzorgen. Toch is praten over geldzorgen vandaag de dag nog een taboe. Schaamtegevoelens zorgen ervoor dat medewerkers hun mond houden over hun problemen. Maar hoe zorg je ervoor dat je wel in gesprek kan gaan met deze medewerkers en hoe weet je wanneer je dit gesprek aan moet gaan?
4 MANIEREN VOOR HR OM STEUN TE BIEDEN BIJ GELDZORGEN VAN MEDEWERKERS |
1. Wees waakzaam |
2. Geef aan welke opties er zijn |
3. Organiseer een lezing of een webinar over financiële fitheid |
4. Zet budgetcoaches in |
Financieel gezond
De komende jaren zal het aantal medewerkers met geldzorgen mogelijk groeien. Werkgevers moeten dan ook alert zijn op signalen van geldstress. Daarbij hoef je natuurlijk niet gelijk in de portemonnee van de medewerker te kijken, maar je kunt hen wel actief informeren waar zij terecht kunnen met vragen en hulp. Zo kun je als organisatie samen met je medewerkers werken aan een financieel gezonde toekomst.