Werknemers mogen honden meenemen. Maar voor katten blijft Googleplex, het hoofd-kantoor van Google in Califonië, verboden terrein.

Toch heeft het zakenblad Fortune het internetbedrijf Google deze week gekozen tot de beste Amerikaanse werkgever. Zijn het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden zo bijzonder? Of is er iets anders aan de hand?

De uitverkiezing tot beste bedrijf om voor te werken en de eerdere berichten over de veranderingen in de werving van personeel, hebben op weblogs geleid tot de nodige bespiegelingen over Google als werkgever.
Met de arbeidsvoorwaarden bij Google is weinig mis. Voor de liefhebbers: neem eens een kijkje in Googleplex via deze fotoreportage van Time. Toch zijn de arbeidsvoorwaarden niet de belangrijkste reden waarom Google tot beste werkgever is verkozen.
Zo wijst Michel Rijnders in HRlog erop dat Google zijn werknemers veel mogelijkheden biedt om van hun werk (deels) hun hobby te maken: "Daar waar veel werkgevers met argusogen kijken naar prive-bezigheden die tijdens werktijd gedaan worden, maakt Google dit juist mogelijk. Met misschien wel als belangrijkste gedachte dat mensen meer tijd in werk investeren als ze alles wat ze thuis willen en moeten doen ook tijdens werk kunnen en mogen."

Ik vermoed dat veel mensen bij Google willen werken, simpelweg omdat ze willen delen in het succes. Jeffrey Treem van het weblog Inside the Cublicle heeft een interessante analyse gemaakt van de bedrijfscultuur van Google die de successen mogelijk maakt.
Zijn zeven succesfactoren:
- Google moedigt experimenteren aan (zo mogen werknemers 20% van hun werktijd besteden aan hobby-projecten. Dit heeft tot verschillende succesvolle, nieuwe Google-produkten geleid)
- De ambitieuze missie spreekt aan (het organiseren en toegankelijk maken van de informatie van de hele wereld, voor de hele wereld)
- De Google-leiding heeft de macht behouden om te werken aan de lange termijn-strategie (de invloed van externe aandeelhouders is beperkt gebleven, zodat het bedrijf geen korte termijn-successen hoeft na te streven)
- De werkplek is zo ingericht dat mensen bereid zijn om er veel tijd door te brengen
- Werknemers delen in het succes (de optie-regelingen hebben van sommige werknemers miljonairs gemaakt)
- Goede ideeën krijgen alle ruimte (het management geeft werknemers de kans hun plannen te presenteren en is bereid hierin te investeren)
- Google haalt de beste werknemers en weet ze te behouden (door zijn succes heeft het bedrijf grote talenten kunnen wegkapen bij Amazon, Cisco en Microsoft).

Zo bezien, is Google erin geslaagd een bedrijfscultuur te ontwikkelen die het beste uit zijn medewerkers haalt. De arbeidsvoorwaarden zijn zo ingericht dat ze hieraan optimaal bijdragen. Een succesvol voorbeeld van strategisch HRM-beleid.

Update:
De Amerikaanse TV-zender MSNBC heeft een interessante reportage over werken bij Google. Kijk naar Working Paradise?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?