Wie een baan zoekt, heeft het tegenwoordig erg druk. Want er is maar weinig aanbod van banen, terwijl er veel kandidaten zijn. Dan kun je maar beter de beste kanalen benutten die de meeste kans op werk opleveren. Maar helaas gebruiken werkzoekenden de vijf gouden zoekkanalen voor een (nieuwe) baan niet allemaal.
Baanzoekers vertrouwen sterk op nieuwe online oriëntatiekanalen als zoekmachines, vacaturesites en social media. Dat kan ook wel werken, maar andere effectieve zoekkanalen als een open sollicitatie, het uitzendbureau of het binnenlopen bij een bedrijf worden veel te beperkt gebruikt. Eén op de 10 werkzoekenden gebruikt geen enkel van de vijf meest effectieve zoekkanalen. De mismatch die hierdoor ontstaat werkt onnodig de werkloosheid in de hand.
Slechts 3 procent van de werkzoekenden zoekt op de meest effectieve manier naar een baan, en gebruikt de vijf gouden zoekkanalen. Netwerken is de meest gebruikte en ook de meest effectieve manier om een baan te vinden. Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group op het basis van het baanzoekgedrag van de gebruikers van hoevindikeenbaan.com en uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).
Eén op de zes jongeren zoekt alleen online
Wanneer werkzoekenden wordt gevraagd hoe zij zich oriënteren op een baan worden digitale kanalen vaak genoemd. Ruim 90% maakt gebruik van online bronnen als een vacaturesite, email service, social media of bedrijvensite. Eén op de zes jongeren tot 25 jaar maakt exclusief gebruik van alleen online kanalen. Daarmee worden effectieve offline kanalen zoals netwerken en het binnenlopen van een bedrijf of uitzendbureau ‘vergeten’.
De top 5 gouden zoekanalen |
Ranking: baan gevonden d.m.v.: |
Ranking: gebruikt in zoektocht naar baan: |
Bekenden/netwerk |
1 |
2 |
Vacaturesite |
2 |
1 |
Open sollicitatie |
3 |
7 |
Uitzendbureau |
4 |
11 |
Binnenlopen/bellen naar een bedrijf |
5 |
16 |
* Ranking o.b.v. aandeel werkzoekenden dat daadwerkelijk via het kanaal een baan heeft gevonden.
** Ranking o.b.v. gebruik van het kanaal in de zoektocht naar een baan. Totaal 21 kanalen meegenomen
Van de personen die het afgelopen jaar van baan zijn gewisseld heeft driekwart dit niét primair via een online kanaal bereikt. Het eigen netwerk, een open sollicitatie of het uitzendbureau blijken in veel gevallen het doorslaggevende kanaal. Alleen de vacaturesite komt als duidelijk online kanaal voor in de top-5 meest effectieve bronnen.
Ineffectief zoekgedrag houdt onnodig lang werkloos
Wanneer werkzoekenden geen gebruik maken van de meest effectieve zoekkanalen, laten ze kansen liggen. Zo blijkt binnenlopen of bellen voor 1 op de 12 mensen tot een baan te leiden, maar wordt deze methode door slechts een fractie van de baanzoekers gebruikt. Drie procent van alle baanzoekers laat het meest effectieve zoekgedrag zien terwijl één op de tien werkzoekenden geen enkel van de top-vijf meest effectieve kanalen gebruikt. 70 procent gebruikt maximaal twee van de genoemde kanalen uit de top-5.
‘Werkzoekenden zouden sneller een baan vinden wanneer zij weten hoe en waar ze een baan kunnen vinden. Hierin valt eenvoudig veel winst te behalen, tegelijkertijd is hiervoor geen aandacht bij beleidsmakers en belangenorganisaties’, stelt aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.
Eigen netwerk zeer effectief kanaal
Het meest effectieve zoekkanaal blijkt het eigen netwerk. Maar liefst één op de vijf Nederlanders die het afgelopen jaar een (nieuwe) baan heeft gevonden deed dit via het eigen netwerk. Dit kanaal wordt op de vacaturesite na het meest gebruikt door baanzoekers (70% en 58% respectievelijk).
Toch zijn er ook groepen die relatief weinig gebruik maken van hun netwerk. Vooral jongeren tot 25 jaar (38%) en personen met een lager opleidingsniveau (VMBO, 30%) maken hier weinig gebruik van. Gelet op de kwetsbare positie van deze groepen op de arbeidsmarkt valt het aan te bevelen hier meer aandacht aan te besteden.
Oudere werkzoeker gebruikt méér social media
Mensen onder de 35 blijken relatief weinig gebruik te maken van printmedia bij hun zoektocht naar een (nieuwe) baan. 70 procent maakt geen gebruik van een (gratis) dagblad of andere printmedia, tegen 54% van de personen boven de 35.
Opvallend is dat oudere werkzoekers (45+) meer gebruik maken van social media dan jongeren tot 25 jaar, met respectievelijk 44 en 36 procent. Het aandeel dat daadwerkelijk via social media aan een baan komt (jong en oud) is echter gering met zo’n 3%.