Zeven trends voor flexibel HRM

De eisen van werknemers nopen tot een flexibeler aanpak van personeelsmanagement. Flexibele uren, thuis werken, trainingswensen en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden vragen om een andere aanpak van HR.

Volgens NorthgateArinso, leverancier van HR-software en -diensten, liggen er zeven HR-trends aan de basis van de vraag naar een flexibelere HR-aanpak. De trends wijzen op een grote behoefte aan flexibiliteit en directe beschikbaarheid van HR-diensten.

Hybride HR
Het nieuwe uitgangspunt is dat werknemers altijd en overal toegang moeten hebben tot HR-diensten. Dat leidt tot de ontwikkeling van een nieuwe vorm van hybride HR. Daarbij combineren HR-afdelingen eigen werkzaamheden met het uitbesteden van taken en diensten.

Zo combineren HR-afdelingen de beste opties (van zelf doen tot volledig outsourcen) om zo gestandaardiseerd en kosteneffectief mogelijke HR-diensten aan te kunnen bieden.

7 HR trends
1. Grenzen van tijd en plaats vervagen – HR-verantwoordelijken moeten direct kunnen reageren en diverse middelen inzetten om in contact te komen met werknemers. Zij kunnen zich op verschillende locaties wereldwijd en in verschillende tijdszones bevinden;

2. Werknemers bij HR betrekken – `self-service` moet beter geïntegreerd en gepersonaliseerd worden. Op die manier wordt HR-dienstverlening toegankelijk voor iedereen;

3. Flexibele werkkrachten – tijdelijke contracten zijn voor een bedrijf een handig hulpmiddel om flexibel te blijven tijdens de herstelperiode na de crisis. Tegelijkertijd willen meer mensen freelancen om zo het juiste evenwicht tussen werk en vrije tijd te handhaven. HR moet deze veranderingen ondersteunen door nieuwe contracten op te stellen en nieuwe voorwaarden voor beloningen te bepalen;

4. Hybride talentmanagement – prestatiemanagement, rekrutering en de ontwikkeling van managementvaardigheden zijn geen afzonderlijke agendapunten. Het is belangrijk om de processen die betrekking hebben op de organisatie en het personeel te laten samenvloeien;

5. Opvangnet voor meerdere generaties – hogere levensverwachtingen, een verhoging van de pensioenleeftijd en de druk op pensioenfondsen vereisen verschillende contractvormen en een flexibele aanpak van de manier waarop werknemers toegang hebben tot HR-diensten;

6. Geografische afstanden – binnen internationale bedrijven is face-to-face communicatie niet altijd eenvoudig. Samenwerkings- en social media-kanalen bevorderen de interactie tussen werknemers. Deze kanalen worden essentieel binnen een HR-beleid;

7. Think global, act local – wereldwijde HR-diensten dienen aangepast te worden aan lokale regels en wetgeving.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 301 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?