Zonder smartphones, tablets, sociale media en moderne ICT-toepassingen om samen te werken, missen werkgevers de aansluiting met de nieuwe generatie medewerkers. HR-dienstverlener ADP denkt zelfs dat zonder deze voorzieningen jonge medewerkers niet te motiveren zijn voor werk of werkgever.
Zonder smartphones, tablets, sociale media en moderne ICT-toepassingen om samen te werken, missen werkgevers de aansluiting met de nieuwe generatie medewerkers.
HR-dienstverlener ADP denkt zelfs dat zonder deze voorzieningen jonge medewerkers niet te motiveren zijn voor werk of werkgever.
In een white paper ('Werknemers verbinden en empoweren in een nieuwe werkomgeving') zet ADP onderzoek op een rij over de betrokkenheid van werknemers en technologie.
Liever zonder auto dan zonder internet
Zo haalt ADP een onderzoek van Cisco aan onder studenten en jonge professionals. 66% zegt liever zonder auto te willen leven dan zonder internet. 40% accepteert liever een minder goed betaalde baan als die meer flexibiliteit en toegang tot sociale media biedt.
En een onderzoek van PwC laat zien dat de nieuwste generatie werknemers op hun werk dagelijks hun eigen technologie gebruikt.
Elke dag naar kantoor?
De eigen ervaringen van ADP, bijvoorbeeld in sollicitatiegesprekken, bevestigen dit beeld. "Mensen die nu bij een bedrijf gaan werken, verwachten dat bedrijven hen de middelen en technologie ter beschikking stellen waarmee ze in elke omgeving productief kunnen zijn, of dit nu thuis is, bij een klant, of in een lunchroom."
Volgens ADP kunnen dit soort mogelijkheden een belangrijk concurrentievoordeel opleveren in de strijd om talent. "Als ze iedere dag naar kantoor moeten komen en de middelen die ze nodig hebben alleen op dat kantoor aanwezig zijn, zullen we kandidaten verliezen", is de stellige overtuiging van ADP's Jill Altana.
13 redenen voor het werken met smartphone en tablet
Uit eigen onderzoek van ADP onder 703 werkgevers in Europa en Australië blijkt dat 44% van deze bedrijven smartphones/tablets verstrekt aan sommige werknemers en/of hen toegang geeft tot bedrijfsapplicaties op hun privé aangeschafte mobieltjes of tablets.
Interessanter zijn de redenen waarom werkgevers het mobiel werken via smartphone en tablet mogelijk maken:
1. Verbetert algehele service door HR (54%)
2. Verhoogt tevredenheid van werknemers (54%)
3. Speelt in op organisatorische veranderingen (53%)
4. Verbetert direct besluitvorming (52%)
5. Verbetert productiviteit van het personeel (51%)
6. Verbetert personeelsstrategie (49%)
7. Concentreert bedrijfsmiddelen op hoofdactiviteit (48%)
8. Helpt bij personeelswerving (46%)
9. Kostenbeperking (46%)
10. Versterkt behoud van personeel (41%)
11. Elimineert de noodzaak om steeds opnieuw te investeren in technologie (40%)
12. Versterkt concurrentiepositie (39%)
13. Hoog rendement (36%)
Niet loyaal aan hun bedrijf
Altana noemt het essentieel om personeel verantwoordelijkheid te geven door middel van mobiele technologie. "Werknemers de gelegenheid geven om zelfstandig te werken, door hen de benodigde informatie binnen handbereik te geven, in plaats van ze hiervoor van anderen afhankelijk te houden, is het antwoord."
Opvallend is overigens hoe weinig illusies ADP zich maakt over de loyaliteit van werknemers. "Mensen zijn loyaal aan hun carrière, niet aan hun bedrijf. Als je ze de gelegenheid geeft om productief te zijn met mobiele technologie, is de kans groter dat ze meer betrokken zijn bij hun werk en uiteindelijk ook bij het bedrijf."
Profiel HR versterken
ADP ziet een toekomst waarin "de nieuwste technologie wordt toegepast om personeel hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen".
"Dit kan HR-professionals helpen om oplossingen te implementeren die tegemoet komen aan de behoeften van de nieuwe generatie. Hierdoor kan personeelsbeleid zowel de betrokkenheid als de productiviteit - evenals het eigen profiel van HR - versterken op een moment dat de strijd om talent harder wordt."
Lees ook:
5 redenen die Het Nieuwe Werken productiever maken
10 argumenten waarom HR zich met sociale media moet bemoeien.