Om meer vrouwen aan de top te krijgen, is een cultuurverandering nodig: bij bedrijven, bij mannen, bij de vrouwen zelf en in de ‘Nederlandse cultuur’. Organisaties moeten hun HR-instrumenten ook beter inzetten.
Dat zal niet eenvoudig gaan, want op maar liefst vier fronten moet het anders: bij bedrijven, bij mannen, bij de vrouwen zelf en in de ‘Nederlandse cultuur’. Dat blijkt uit het onderzoek Instrumenten en succesfactoren voor doorstroming van vrouwelijk talent naar de top, van Bain & Company en Egon Zehnder International in opdracht van TopBrainstorm.
Ondanks de hoge arbeidsparticipatie en het sterk gestegen opleidingsniveau van vrouwen, bekleden relatief weinig vrouwen een managementfunctie (26 procent in Nederland, in Europa 32 procent). Maar vrouwen zijn straks hard nodig, nu het aanbod op de arbeidsmarkt vergrijst.
Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.