Coronacrisis: dit kunnen werkgevers en werknemers zelf doen

Nu het coronavirus COVID-19 de Nederlandse samenleving voor een deel tot stilstand brengt, moeten werkgevers en werknemers zich inspannen om verspreiding van het coronavirus (en van andere virussen zoals het ‘gewone’ griepvirus) zo veel mogelijk te voorkomen.

Heeft u werknemers die op (zaken)reis zijn geweest naar risicogebieden, dan is nog steeds extra waakzaamheid geboden. Als werknemers onverhoopt in contact zijn geweest met zieke mensen in de risicogebieden, moeten zij mogelijk tot twee weken contact met anderen vermijden. Zij moeten dan de instructies van de GGD opvolgen en dus niet op het werk verschijnen. Als u veel zaken doet met risicogebieden, geeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) antwoorden over zakendoen en het coronavirus.

Verder is het verstandig om medewerkers met vakantieplannen te wijzen op de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse zaken. Medewerkers kunnen daarvoor bijvoorbeeld de app op hun telefoon zetten.

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.