Steeds meer taken zijn geautomatiseerd of worden goedkoop in het buitenland verricht. Als het autofabrikant Honda ligt, gaan ook eenvoudige dienstverlenende taken verdwijnen op kantoor. Deze week viel een reclamefolder van autofabrikant Honda op de deurmat. Naast informatie over de nieuwste Japanse automodellen, besteedt de folder veel aandacht aan ASIMO, de 'menselijke robot' die Honda ontwikkelt. Humanoids Honda blijkt al sinds 1986 te experimenteren met humanoids, zoals de fabrikant de robots noemt. De robot is 130 centimeter hoog en weegt 54 kilogram. ASIMO heeft "het uiterlijk van een astronaut met een rugzak", omschrijft Honda poëtisch. Volgens de ontwikkelaars is ASIMO klaar om "eenvoudige kantoortaken op zich te nemen, zoals het begroeten van bezoekers en het ophalen van een drankje". De ASIMO van de tweede generatie kan een karretje van 10 kilo voortduwen en is in staat een dienblad met drankjes op te pakken en neer te zetten. Robot herkent mens aan zijn chip Honda heeft een demonstratiefilmpje gemaakt waarop te zien is hoe de robot "een bezoeker onthaalde en naar een vergaderruimte begeleidde, waarbij er vrij natuurlijk gereageerd werd". Volgens de fabrikant is het mogelijk om de "naam en vergaderruimte in een chip te programmeren die de bezoeker als badge bij zich draagt, waarna ASIMO deze gegevens automatisch kan uitlezen". Of er veel behoefte is aan Roboklerk, weet ik niet. Ik heb liever een robot die kan autorijden, zodat straks voor iedere werknemer een auto met chauffeur in bereik komt.

Steeds meer taken zijn geautomatiseerd of worden goedkoop in het buitenland verricht. Als het autofabrikant Honda ligt, gaan ook eenvoudige dienstverlenende taken verdwijnen op kantoor.

Deze week viel een reclamefolder van autofabrikant Honda op de deurmat. Naast informatie over de nieuwste Japanse automodellen, besteedt de folder veel aandacht aan ASIMO, de 'menselijke robot' die Honda ontwikkelt.

Humanoids
Honda blijkt al sinds 1986 te experimenteren met humanoids, zoals de fabrikant de robots noemt. De robot is 130 centimeter hoog en weegt 54 kilogram. ASIMO heeft "het uiterlijk van een astronaut met een rugzak", omschrijft Honda poëtisch.
Volgens de ontwikkelaars is ASIMO klaar om "eenvoudige kantoortaken op zich te nemen, zoals het begroeten van bezoekers en het ophalen van een drankje". De ASIMO van de tweede generatie kan een karretje van 10 kilo voortduwen en is in staat een dienblad met drankjes op te pakken en neer te zetten.

Robot herkent mens aan zijn chip
Honda heeft een demonstratiefilmpje gemaakt waarop te zien is hoe de robot "een bezoeker onthaalde en naar een vergaderruimte begeleidde, waarbij er vrij natuurlijk gereageerd werd". Volgens de fabrikant is het mogelijk om de "naam en vergaderruimte in een chip te programmeren die de bezoeker als badge bij zich draagt, waarna ASIMO deze gegevens automatisch kan uitlezen".

Of er veel behoefte is aan Roboklerk, weet ik niet. Ik heb liever een robot die kan autorijden, zodat straks voor iedere werknemer een auto met chauffeur in bereik komt.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?