Hoewel iedereen die een reorganisatie begint dat zo goed mogelijk wil doen, stappen velen toch in een aantal valkuilen waardoor het resultaat uiteindelijk tegenvalt. Met deze lijst van do`s en don`ts kunt u deze valkuilen zo veel mogelijk vermijden.
Vaak zien organisaties al eerder dat reorganiseren nodig is, bijvoorbeeld omdat de klanten wegblijven of ontevreden zijn. Dan daalt de omzet stukje bij beetje, terwijl de kosten gelijk blijven. Een reorganisatie is dan onvermijdelijk en was voorzienbaar. Wie met die signalen niets doet en liever de ogen sluit, wordt overrompeld door noodzakelijke afslankingen – zonder dat er ook maar iets is voorbereid.
Uit onderzoek van TNO-Arbeid naar het verloop van reorganisaties blijken bepaalde fouten steeds opnieuw gemaakt te worden. Met deze lijst van do's en don'ts kunt u deze valkuilen zo veel mogelijk vermijden.
Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.