Nieuw vakjargon: Personal branding

Het is niet langer alleen voorbehouden aan artiesten als Madonna of stervoetballers als David Beckham. Iedereen vertegenwoordigt zijn eigen merk. Personal branding is niks anders dan het aan de man brengen van jouw unieke combinatie van talenten, doelen en ervaring. Vooral voor het groeiende leger aan ZZP-ers is personal branding belangrijk. Maar ook de moderne werknemer moet eraan geloven. Juist in tijden van recessie is personal branding een manier waarmee freelancers en werknemers zich proberen te onderscheiden van hun concurrenten. Personal branding is hot. Een beetje loopbaanbegeleider noemt zich daarom tegenwoordig liever personal branding coach. Ik-merken Al die 'ik'-merken vechten om aandacht via internet: via weblogs, profielen bij netwerksites als LinkedIn, discussiebijdragen, online presentaties, Twitter-berichtjes enzovoort. Het liefst wordt alles verzameld op een eigen internetsite die de naam van draagt van de persoon, eh het merk. Twee uur per week Volgens de Nederlandse expert Tom Scholte is een freelancer/ZZP-er snel een dag per week kwijt aan personal branding. Een werknemer kan volgens hem volstaan met zo'n twee uur per week. Overigens valt een heel scala aan activiteiten hieronder: netwerken, weblogs bijhouden, reageren op blogs van anderen, LinkedIn-profiel en die van andere netwerksites bijwerken enz. Authentiek En volgens de marketing en reclametheorieën moet een merk - en dat geldt ook voor het merk ik - onderscheidend, authentiek en consistent zijn. En daarmee wordt het nog knap ingewikkeld voor werkgevers. Want al die honderden werknemersmerken die zich van elkaar willen onderscheiden, hoe krijg je die nog op één lijn?

Niet alleen David Beckham is een merkHet is niet langer alleen voorbehouden aan artiesten als Madonna of stervoetballers als David Beckham. Iedereen vertegenwoordigt zijn eigen merk. Personal branding is niks anders dan het aan de man brengen van jouw unieke combinatie van talenten, doelen en ervaring.

Vooral voor het groeiende leger aan ZZP-ers is personal branding belangrijk. Maar ook de moderne werknemer moet eraan geloven. Juist in tijden van recessie is personal branding een manier waarmee freelancers en werknemers zich proberen te onderscheiden van hun concurrenten.

Personal branding is hot. Een beetje loopbaanbegeleider noemt zich daarom tegenwoordig liever personal branding coach.

Ik-merken
Al die 'ik'-merken vechten om aandacht via internet: via weblogs, profielen bij netwerksites als LinkedIn, discussiebijdragen, online presentaties, Twitter-berichtjes enzovoort. Het liefst wordt alles verzameld op een eigen internetsite die de naam van draagt van de persoon, eh het merk.

Twee uur per week
Volgens de Nederlandse expert Tom Scholte is een freelancer/ZZP-er snel een dag per week kwijt aan personal branding. Een werknemer kan volgens hem volstaan met zo'n twee uur per week.
Overigens valt een heel scala aan activiteiten hieronder: netwerken, weblogs bijhouden, reageren op blogs van anderen, LinkedIn-profiel en die van andere netwerksites bijwerken enz.

Authentiek
En volgens de marketing en reclametheorieën moet een merk - en dat geldt ook voor het merk ik - onderscheidend, authentiek en consistent zijn.
En daarmee wordt het nog knap ingewikkeld voor werkgevers. Want al die honderden werknemersmerken die zich van elkaar willen onderscheiden, hoe krijg je die nog op één lijn?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?