Steeds meer werknemers hebben een weblog. Voor P&O-ers zijn er twee redenen om zich hierin te verdiepen: de risico's die bloggen kan hebben voor organisatie en personeel, maar vooral ook de kansen die weblogs bieden om potentiële werknemers te interesseren voor het bedrijf. Steeds meer werknemers houden op internet een dagboek bij. Soms schrijven ze vooral voor familie en vrienden over het gezin, de huisdieren en de vakanties. Anderen zoeken een breder publiek door een weblog bij te houden over een interessant thema. Een beetje moderne werkgever interesseert zich voor weblogs van werknemers als die raken aan het bedrijf, de klanten of de sector waarin het bedrijf actief is. Maar ook weblogs die op het oog geen enkele relatie met het bedrijf hebben, kunnen gevolgen hebben voor de werkgever. Stel je voor dat een klant googlet op de naam van een werknemer, wat kan deze dan tegenkomen? Wil je dat je bedrijf wordt geassocieerd met een politiek extremistische visie van je werknemer of met zijn of haar seksuele escapades? We komen hiermee op glad ijs . Want wat medewerkers in hun vrije tijd doen, gaat de werkgever doorgaans niet aan. Maar het kan geen kwaad om ook over deze risico's na te denken en er met werknemers over te spreken. Terug naar werknemers die bloggen over zaken die rechtstreeks het bedrijf raken. Steeds meer organisaties hebben hiervoor richtlijnen die medewerkers duidelijkheid geven over het beleid van het bedrijf. Wat het ingewikkeld maakt, is dat de ene weblogger de andere niet is. Zo kan bijvoorbeeld een onderscheid worden gemaakt in formele en informele webloggers. Op de eerste groep heeft de werkgever meer invloed: formele webloggers houden voor hun werkgever een weblog bij. Deze bijdragen zijn dan ook meestal te vinden op de bedrijfswebsite. Informele webloggers zijn zelf eigenaar van een weblog en hebben de regie hierover helemaal zelf in handen. Om gedoe voor te zijn, is het verstandig als de werkgever van te voren nadenkt over mogelijke consequenties van bloggende werknemers. Vragen voor de werkgever - Durft het bedrijf een deel van zijn communicatie uit handen te geven zonder dat het elke boodschap kan controleren? - Is het gewenst dat medewerkers in hun weblog aangeven bij welk bedrijf zij werken? - Mogen werknemers tijdens werktijd bloggen? - Is het gewenst dat bloggers in een disclaimer in hun weblog aangeven dat het om hun privé-mening gaat? Steeds meer bedrijven hebben richtlijnen opgesteld voor webloggers. Vijf veelvoorkomende vuistregels voor bloggende werknemers - Maak duidelijk dat het een persoonlijk blog is en dat het je eigen meningen bevat - Onthul geen bedrijfsgeheimen of koersgevoelige informatie - Blijf beleefd (geen beledigingen, geen smaad) - Bekritiseer niet je collega's of hun gedrag - Citeer geen klanten of leveranciers zonder hun toestemming. Voorbeelden van richtlijnen: BBC en IBM. De regels zijn bedoeld om risico's te verminderen. Probeer deze zo te formuleren dat werknemers niet ontmoedigd worden om een weblog bij te houden. Want een bedrijf kan veel plezier hebben van bloggende medewerkers. Want deze meer informele manier van communiceren kan van een anoniem bedrijf een interessante verzameling mensen maken. Zo krijgt een bedrijf een gezicht, waardoor er nieuwe kansen ontstaan voor de arbeidsmarkt-communicatie. Er zijn verschillende manieren waarop dit kan: - Honeywell biedt op zijn carrieresite verschillende weblogs aan om begrip te kweken voor de cultuur, de mensen, het werk en de omgeving van het bedrijf - Accenture's nieuwe medewerkers vertellen over hun ervaringen - Heather Hamilton (Microsoft's recruiter voor marketingmedewerkers) schrijft over haar vak, werk en haar reizen - Macaw Nederland laat op de recruitmentsite Echt leuk werk technische bloggers aan het woord over hun vakgebied en andere werknemers op de corporate site - Cap Gemini stimuleert werknemers om op hun persoonlijke weblogs mensen te interesseren voor een baan bij het automatiseringsbedrijf. Personeelslog schreef hier eerder over. Hoe beginnen? Zoek eens wie er nu al een weblog heeft en bekijk wat je hiermee kunt doen. Of begin met een intern weblog om te kijken wie de vaardigheden en discipline heeft om regelmatig iets interessants te schrijven. Het is de moeite waard. Want op deze manier kun je potentiële werknemers interesseren voor het bedrijf, de diensten en producten, de bedrijfscultuur èn de mensen die er werken.
Steeds meer werknemers hebben een weblog. Voor P&O-ers zijn er twee redenen om zich hierin te verdiepen: de risico's die bloggen kan hebben voor organisatie en personeel, maar vooral ook de kansen die weblogs bieden om potentiële werknemers te interesseren voor het bedrijf.
Steeds meer werknemers houden op internet een dagboek bij. Soms schrijven ze vooral voor familie en vrienden over het gezin, de huisdieren en de vakanties. Anderen zoeken een breder publiek door een weblog bij te houden over een interessant thema.
Een beetje moderne werkgever interesseert zich voor weblogs van werknemers als die raken aan het bedrijf, de klanten of de sector waarin het bedrijf actief is. Maar ook weblogs die op het oog geen enkele relatie met het bedrijf hebben, kunnen gevolgen hebben voor de werkgever.
Stel je voor dat een klant googlet op de naam van een werknemer, wat kan deze dan tegenkomen? Wil je dat je bedrijf wordt geassocieerd met een politiek extremistische visie van je werknemer of met zijn of haar seksuele escapades? We komen hiermee op glad ijs . Want wat medewerkers in hun vrije tijd doen, gaat de werkgever doorgaans niet aan. Maar het kan geen kwaad om ook over deze risico's na te denken en er met werknemers over te spreken.
Terug naar werknemers die bloggen over zaken die rechtstreeks het bedrijf raken. Steeds meer organisaties hebben hiervoor richtlijnen die medewerkers duidelijkheid geven over het beleid van het bedrijf.
Wat het ingewikkeld maakt, is dat de ene weblogger de andere niet is. Zo kan bijvoorbeeld een onderscheid worden gemaakt in formele en informele webloggers. Op de eerste groep heeft de werkgever meer invloed: formele webloggers houden voor hun werkgever een weblog bij. Deze bijdragen zijn dan ook meestal te vinden op de bedrijfswebsite. Informele webloggers zijn zelf eigenaar van een weblog en hebben de regie hierover helemaal zelf in handen.
Om gedoe voor te zijn, is het verstandig als de werkgever van te voren nadenkt over mogelijke consequenties van bloggende werknemers.
Vragen voor de werkgever
- Durft het bedrijf een deel van zijn communicatie uit handen te geven zonder dat het elke boodschap kan controleren?
- Is het gewenst dat medewerkers in hun weblog aangeven bij welk bedrijf zij werken?
- Mogen werknemers tijdens werktijd bloggen?
- Is het gewenst dat bloggers in een disclaimer in hun weblog aangeven dat het om hun privé-mening gaat?
Steeds meer bedrijven hebben richtlijnen opgesteld voor webloggers.
Vijf veelvoorkomende vuistregels voor bloggende werknemers
- Maak duidelijk dat het een persoonlijk blog is en dat het je eigen meningen bevat
- Onthul geen bedrijfsgeheimen of koersgevoelige informatie
- Blijf beleefd (geen beledigingen, geen smaad)
- Bekritiseer niet je collega's of hun gedrag
- Citeer geen klanten of leveranciers zonder hun toestemming.
De regels zijn bedoeld om risico's te verminderen. Probeer deze zo te formuleren dat werknemers niet ontmoedigd worden om een weblog bij te houden. Want een bedrijf kan veel plezier hebben van bloggende medewerkers. Want deze meer informele manier van communiceren kan van een anoniem bedrijf een interessante verzameling mensen maken.
Zo krijgt een bedrijf een gezicht, waardoor er nieuwe kansen ontstaan voor de arbeidsmarkt-communicatie. Er zijn verschillende manieren waarop dit kan:
- Honeywell biedt op zijn carrieresite verschillende weblogs aan om begrip te kweken voor de cultuur, de mensen, het werk en de omgeving van het bedrijf
- Accenture's nieuwe medewerkers vertellen over hun ervaringen
- Heather Hamilton (Microsoft's recruiter voor marketingmedewerkers) schrijft over haar vak, werk en haar reizen
- Macaw Nederland laat op de recruitmentsite Echt leuk werk technische bloggers aan het woord over hun vakgebied en andere werknemers op de corporate site
- Cap Gemini stimuleert werknemers om op hun persoonlijke weblogs mensen te interesseren voor een baan bij het automatiseringsbedrijf. Personeelslog schreef hier eerder over.
Hoe beginnen? Zoek eens wie er nu al een weblog heeft en bekijk wat je hiermee kunt doen.
Of begin met een intern weblog om te kijken wie de vaardigheden en discipline heeft om regelmatig iets interessants te schrijven.
Het is de moeite waard. Want op deze manier kun je potentiële werknemers interesseren voor het bedrijf, de diensten en producten, de bedrijfscultuur èn de mensen die er werken.